To af de mest populære sociale medier i Danmark, Tiktok og Snapchat, mener ikke, at den nye danske lovgivning om forældresamtykke gælder for dem.
Lovgivningen, som trådte i kraft 1. januar, kræver, at sociale medier indhenter forældresamtykke fra brugere under 15 år. Dette skriver Politiken.
Behandler data i overensstemmelse med GDPR
Tiktok og Snapchat har ikke ønsket at stille op til interview, men begge selskaber oplyser, at de behandler data i overensstemmelse med GDPR, EU's regler om persondatabeskyttelse.
Denne tilgang møder kritik fra Børns Vilkår.
Kathrine Elmose Jørgensen, ph.d. og digital medieekspert hos Børns Vilkår, udtaler til Politiken:
"Det her er endnu et eksempel på, at de sociale medier forsøger at finde veje, så de kan omgå de etiske standarder, når det kommer til høst af børns og unges data."
Børnenes sikkerhed ikke prioriteret
Kathrine Elmose Jørgensen mener, at techvirksomhederne ikke har børns sikkerhed for øje.
Intentionen med den nye lovgivning var at forhindre, at børn i en for tidlig alder eksponeres for materiale, der ikke er alderssvarende.
Tidligere var grænsen for at indhente forældresamtykke 13 år.
SF's it-ordfører, Lisbeth Bech-Nielsen, har til Politiken sagt, at hun vil kalde justitsminister Peter Hummelgaard (S) i samråd om sagen.
Google følger reglerne
Mens Tiktok og Snapchat modsætter sig lovgivningen, har Google valgt at følge de nye regler.
Siden 1. januar er forældre blevet bedt om at give deres samtykke til, at deres børn kan beholde deres Youtube-konti.
Børns Vilkår anmeldte i januar Meta, der står bag Facebook og Instagram, Tiktok og Snapchat til Datastyrelsen for at overtræde reglerne.
Politiken har forsøgt at få en kommentar fra Metas politiske chef i Norden, Martin Ruby, men han er ikke vendt tilbage på henvendelserne.
Denne situation understreger de udfordringer, som techvirksomheder og lovgivere står overfor, når det handler om at beskytte børns data og sikkerhed online. Det skriver Tv2.