Siden 2018 har nye personbiler i Europa været udstyret med et avanceret sikkerhedssystem kaldet eCall.
Dette system er designet til automatisk at kontakte den nærmeste alarmscentral i tilfælde af en ulykke, hvilket sikrer, at hjælpen hurtigt kan nå frem.
eCall sender vigtige oplysninger som bilens præcise placering til nødcentralerne, hvilket er afgørende i kritiske situationer.
Manuel aktivering skaber problemer
Ud over den automatiske funktion kan eCall også aktiveres manuelt ved at trykke på den indbyggede SOS-knap i bilen.
Denne funktion er imidlertid årsag til problemer, da mange bilister bruger SOS-knappen til formål, den ikke er beregnet til, som fx almindelig vejhjælp.
Ifølge NAF's kommunikationsrådgiver, Nils Sødal, bør SOS-knappen ikke bruges til almindelig vejhjælp: "Dette system er livsvigtigt, når uheldet er ude." Det skriver Tv2.no.
Udfordringer med falske alarmer
Der er et stigende antal falske alarmer, som overbelaster alarmcentralerne, da op til 70% af eCall-opkaldene skyldes misforståelser om systemets funktion.
De falske nødmeldinger stjæler tid og ressourcer fra reelle nødsituationer og sætter dermed liv på spil.
Forslag til forbedring af systemet
For at reducere antallet af unødvendige opkald foreslår Direktoratet for Samfundssikkerhed og Beredskab (DSB) at lade en ekstern tjenesteleverandør filtrere opkaldene, inden de når hospitalscentralerne.
Dette kan sikre, at kun reelle nødsituationer videresendes, hvilket kan forbedre responstiden i kritiske situationer.
SOS-knappen er en vigtig del af moderne køretøjers sikkerhedssystemer, men det er afgørende, at bilister forstår dens formål og begrænsninger.