Trend DK
Forside Nyheder Google kommer med opsigtsvækkende Gmail-ændring: Kan blive forfærdeligt for brugerne

Google kommer med opsigtsvækkende Gmail-ændring: Kan blive forfærdeligt for brugerne

Google Gmail
Diego Thomazini / Shutterstock.com

Google er klar til at indføre en meget opsigtsvækkende ændring i Gmail, der kan vise sig at blive forfærdeligt for deres brugere.

Lige nu læser andre

Google har længe domineret markedet for digitale annoncer ved at placere annoncer på tværs af sit enorme økosystem, herunder Søgning, YouTube og millioner af websites og apps, som de har indgået partnerskab med.

Teknologigigantens styrke på markedet ligger i kombinationen af brugerhensigt og enorm rækkevidde, hvilket giver brands en bred vifte af værktøjer til at promovere produkter og tjenester.

En rapport fra Search Engine Land hævder nu, at Google tester et nyt annonceformat, der bringer shopping-funktioner direkte ind i Gmail.

Denne opdatering fokuserer på fanen ‘Kampagner’, hvor en både ny og visuelt rig annonceenhed vil vise udvalgte produkter og inkludere brandnavne og billeder.

Læs også

Når man klikker på annoncen, udvides den til et karruselformat med flere produkter, der kommer til at omfatte både billeder, priser, gennemsnitlige stjernebedømmelser og mærkater som ‘Gratis levering’.

Dette format vil forvandle fanen ‘Kampagner’ til en form for shoppingplatform frem for blot en mappe med nyhedsbreve og deslige.

Skærmbilleder fra testen, der er blevet delt af Thomas Eccel fra JvM IMPACT, viser blandt andet, at brands som iRobot og Wybot benytter sig aktivt af det nye format.

Layoutet ligner et lille produktgalleri og opfordrer brugerne til at udforske flere produkter direkte fra deres indbakke.

Det nye format kombinerer Googles Demand Gen-målretning med produktfokuseret grafik, der minder om virksomhedens Shopping-annoncer.

Hvis det bliver implementeret, kan det give en lang række brands mulighed for at komme i kontakt med brugere i et rum, der normalt bruges til kampagner og annonceringer frem for egentlige køb.

Marketingfolk med fokus på performance og konverteringer vil sandsynligvis se dette som en ny måde at fange brugerens interesse i et allerede informationsmættet miljø – men for de brugere, der ikke ønsker annoncer i deres indbakke, kan det føles som værende lidt for meget.

Det er dog svært at benægte, at det passer godt ind i Googles e-mailplatform. Gmail filtrerer allerede kampagneindhold fra, og dette giver Google en måde at bruge det rum til annoncer, der fremstår som en naturlig del af brugeroplevelsen.

Det passer også ind i Googles bredere strategi om at integrere mere naturlige e-handelsfunktioner i sine platforme.

Search Engine Land påpeger, at hvis testen bliver en succes, kan annonceformatet udvides til overflader som Discover og YouTube, som allerede er en del af Googles Demand Gen-kampagner.

Læs også

Ads by MGDK