Efter 50 år er det slut.
Lige nu læser andre
Efter fem årtier på det kinesiske marked har den japanske bilgigant Mitsubishi besluttet at afslutte sin produktion i Kina.
Beslutningen kommer som følge af en omfattende omstilling af Kinas bilindustri, hvor nye energikøretøjer har vundet terræn på bekostning af traditionelle benzinbiler.
Det skriver mediet boosted.dk.
Mitsubishi har opsagt joint venture-aftalen med Shenyang Aerospace Mitsubishi, der blev etableret i 1997.
Det kinesiske selskab har i årenes løb produceret motorer til Mitsubishis egne køretøjer samt til en række kinesiske bilproducenter.
Læs også
Fra juli 2025 vil selskabet fortsætte under nyt navn, og Mitsubishi trækker sig dermed ud som aktionær.
En æra slutter efter 50 år
Mitsubishis kinesiske aktiviteter begyndte i 1973 med eksport af lastbiler.
Særligt i begyndelsen af 2000’erne leverede virksomheden motorer til en betydelig del af de lokalt producerede biler i Kina.
Den øgede konkurrence fra elbilproducenter som BYD og Tesla har imidlertid betydet, at Mitsubishi har haft svært ved at fastholde sin markedsposition.
Læs også
Lovende start blev til hård konkurrence
I 2012 dannede Mitsubishi et joint venture med Guangzhou Automobile Group (GAC), hvilket i begyndelsen viste positive resultater.
Modellen Outlander opnåede stor succes med over 100.000 solgte enheder alene i 2018.
Efterfølgende faldt salget imidlertid betydeligt, og i 2022 var salget reduceret til blot 33.600 biler.
Økonomiske udfordringer tvang Mitsubishi til exit
Læs også
Ved udgangen af marts 2023 havde GAC Mitsubishi en negativ nettoværdi på cirka 200 millioner dollar.
Det førte til, at Mitsubishi besluttede at ophøre med produktionen lokalt i oktober samme år.
GAC overtog efterføgende fabrikken med planer om at omstille den til produktion af elbiler under eget mærke.
Brancheanalytiker Chen Liwei lægger ikke skjul på udviklingen og beskriver den således:
“Kinas bilindustri er blevet en konkurrencepræget arena for innovation. Traditionelle producenter oplever stigende udfordringer fra indenlandske og udenlandske konkurrenter”.
Læs også
Mitsubishis exit er således et klart eksempel på, hvordan globale bilproducenter må tilpasse sig det hurtigt skiftende bilmarked.