En ny rapport afslører, at danske 8.-klasseelever tilbringer flere timer foran skærmen end nogensinde før, men alligevel er deres evne til at håndtere IT og navigere i det digitale univers faldende.
Selvom danske elever stadig rangerer højt globalt, viser ICILS 2023-undersøgelsen fra Aarhus Universitet, at elevernes digitale kompetencer er markant dårligere end for fem år siden.
Dette giver anledning til bekymring, især i en tid hvor misinformation og digital svindel florerer.
Faldende teknologiforståelse
Undersøgelsen peger på, at danske elever, trods deres tilstedeværelse på sociale medier, kæmper med basale IT-færdigheder som tekstredigering og informationssøgning.
Mange elever kan ikke gennemskue troværdigheden af indhold, og næsten en femtedel har svært ved at identificere reklamer og falske informationer online.
”De elever, vi har testet i 2023, er markant dårligere end dem, vi testede i 2018. Og det betyder helt konkret, at de er mere tilgængelige for manipulation,” siger professor Jeppe Bundsgaard. Det skriver Meremobil.
Sårbarhed over for digital manipulation
Elevernes manglende evne til kritisk informationssøgning gør dem mere udsatte for manipulation.
Ifølge Bundsgaard kan børnene nemt falde for falske produkter og svindel online, hvilket udgør et alvorligt demokratisk problem.
I en tid hvor teknologien konstant udvikler sig, er det afgørende, at eleverne lærer at gennemskue både kommercielt og politisk indhold på internettet.
Lærernes udfordring
Undersøgelsen viser også, at lærerne kæmper med at integrere teknologi i undervisningen på en måde, der fremmer elevernes kritiske digitale kompetencer.
Bundsgaard opfordrer til, at skolerne fokuserer mere på kritisk informationssøgning og digital ansvarlighed for at forberede eleverne på fremtidens digitale udfordringer.
Undersøgelsen inkluderede 141 skoler på tværs af Danmark og har også testet elever i 33 andre lande i både computer- og informationskompetence samt datalogisk tænkning.