Efter et døgns nedetid kan 20.000 TDC-kunder igen benytte 4G-roaming på deres telefoner i udlandet.
Problemet opstod fredag eftermiddag og ramte omkring 15 procent af TDC's 130.000 roamende kunder.
Her er hvilke konsekvenser, det har haft.
Årsagen til problemet
Ifølge TDC skyldtes nedbruddet en teknisk fejl hos selskabets roaming-partner. Det skriver Tv2.
Denne fejl medførte en overbelastning af systemet, hvilket resulterede i, at mange kunder ikke kunne tilgå internettet via 4G-netværk uden for Danmarks grænser.
Løsning og genoprettelse
Lørdag eftermiddag omkring klokken 16 lykkedes det teknikerne at rette fejlen.
Nogle timer senere kunne TDC meddele, at 4G-roamingen igen var tilgængelig for deres kunder.
Christian Fröhlich, presseansvarlig hos TDC Net, udtrykte tilfredshed med, at problemet nu var løst, men beklagede samtidig de ulemper, som nedbruddet havde medført for de berørte kunder.
Betydning for kunderne
4G-roaming er en essentiel tjeneste for mange, der rejser udenlands.
Det gør det muligt at benytte internettet via netværk, der ikke tilhører ens hjemlige 4G-udbyder.
Med det stigende behov for konstant at være online, kan sådanne nedbrud have betydelige konsekvenser for brugernes dagligdag, især når de er på rejse.
Reaktioner og fremtidige foranstaltninger
TDC har endnu ikke afsløret, hvilke specifikke foranstaltninger der vil blive taget for at forhindre lignende problemer i fremtiden.
Det forventes dog, at selskabet vil arbejde tættere med deres roaming-partnere for at sikre en mere stabil tjeneste og undgå tekniske fejl, der kan forårsage så omfattende nedbrud.
Denne hændelse understreger vigtigheden af pålidelighed i moderne telekommunikation, især når kunderne er afhængige af disse tjenester, når de befinder sig udenlands.