Mens Samsung, Apple og Xiaomi stadig har en solid markedsposition, er der en markant opblomstring af nye spillere på mobilmarkedet.
Mærker som Tecno, Realme og Honor oplever betydelig vækst, især i Europa, og de er hurtigt ved at blive alvorlige konkurrenter til de etablerede giganter.
Ifølge en analyse fra Counterpoint Research steg mobilmarkedet i Europa med 10 % i andet kvartal af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år.
Selvom Samsung, Xiaomi og Apple alle voksede i salget – med henholdsvis 8 %, 1 % og 18 % – er det de mindre kendte mærker, der virkelig markerer sig med imponerende tal.
Tecno stormer frem
Tecno, der ejes af den kinesiske tech-gigant Transsion, oplevede en svimlende vækst på 196 % i salget.
Tecno er ikke længere kun fokuseret på det afrikanske marked, hvor de tidligere havde deres hovedfokus.
Nu har de også ekspanderet til Europa, hvor især deres budgetvenlige telefoner har vundet indpas, blandt andet via salg i kæder som Aldi.
Tecno er godt på vej til at gentage Xiaomis succes og har potentiale til at blive en af de helt store spillere. Det skriver Netzwelt.
Realme og Honor på fremmarch
Realme, som har specialiseret sig i prisvenlige mellemklassesmartphones, voksede med imponerende 18 % i samme periode.
Deres seneste model, Realme 13 Pro+, har oplevet enorm popularitet i Indien, hvor den blev solgt i over 100.000 eksemplarer på en uge.
En tilsvarende modtagelse forventes, når den lanceres i Europa.
Honor, tidligere en del af Huawei, ser også stigende popularitet, især i Vesteuropa, selvom der endnu ikke er frigivet specifikke salgsdata for dette mærke.
Skift i forbrugernes præferencer
Denne vækst i mindre kendte mærker viser, at forbrugerne er ved at skifte fokus væk fra de traditionelle giganter og søger mere omkostningseffektive løsninger uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Det bliver interessant at se, hvordan disse nye spillere vil forme markedet i de kommende år.