Mange spil begrænser billedfrekvensen til 60 billeder i sekundet, selvom mange moderne telefoner nemt kan nå op på 120 billeder i sekundet. Standardfrekvensen kan dog deaktiveres med Android 15-versionen, hvilket kan få dine spil til at køre mere flydende.
De fleste af de nuværende moderne telefoner er udstyret med en 120 Hz-skærm, hvilket betyder, at telefonerne kan vise op til 120 billeder i sekundet. En højere opdateringsfrekvens ser godt ud i daglig brug, men det fungerer endnu bedre, når man spiller spil.
De fleste spil i Google Play Store er som standard begrænset til 60 billeder i sekundet, hvilket ser dårligt ud på en 120 Hz-skærm.
Den nye funktion, der giver mulighed for at deaktivere standardfrekvensen, ser ud til i øjeblikket kun at være tilgængelig på Pixel-seriens telefoner, ifølge mediet 9to5Google.
Pixel-brugere kan finde funktionen under udviklerindstillingerne. Disse indstillinger er ikke aktiveret som standard, da ændringer i dem kan forårsage problemer med enheden. Det er derfor på eget ansvar at aktivere dem.
For at aktivere udviklerindstillingerne skal du finde 'Om telefonen' i indstillingerne og klikke fem gange på 'Softwareversion'. Når udviklerindstillingerne er aktiveret, kan standardfrekvensen ændres under indstillingen 'Deaktiver standardfrekvens for spil'.
Når funktionen er aktiveret, vil Pixel afvikle spil med den højest mulige billedfrekvens. Funktionen kan dog forårsage ustabilitet i nogle spil og fungerer måske slet ikke i visse tilfælde.
Hvis der opstår problemer, kan funktionen altid deaktiveres igen i indstillingerne. Derfor er det naturligvis værd at teste det, hvis du ofte bruger din enhed til at spille spil.
Har du ikke en telefon fra den populære Pixel-serie fra Google, så kan du dog ikke bruge denne funktion. Der er en god chance for, at den også kommer til at være tilgængelig for andre enheder i fremtiden. For nuværende er det dog kun muligt på Pixel-telefoner.