Den populære genbrugsapp Bower, der hidtil har hjulpet brugere med at optjene point for korrekt affaldssortering, står nu midt i en krise, efter en ny opdatering har fjernet brugernes hårdt optjente point.
Mange, der har brugt appen flittigt siden lanceringen i 2015, udtrykker frustration over at se årevis af indsats gå tabt.
Ændrede regler fjerner point
Tidligere kunne brugerne indsamle point ved at dokumentere genbrug af alle typer emballage, men en nylig ændring begrænser optjeningen til emballage fra omkring 500 specifikke mærker, som samarbejder med Bower.
Ændringen betyder, at brugere, der ikke kan genbruge disse produkter, mister muligheden for at optjene point. Det skriver Svenska Dagbladet.
Vrede reaktioner på sociale medier
Mange har udtrykt deres utilfredshed på sociale medier.
En bruger klager over, at over 1.700 point forsvandt uden mulighed for at bruge dem, mens en anden udtrykker frustration over ændringen, der sker sidst på måneden, hvor der ikke er tid til at indløse de opsparede point.
Direktørens forklaring
Bowers direktør, Suwar Mert, forklarer, at den oprindelige model, hvor alle emballagetyper blev accepteret, blev uholdbar, i takt med at appen voksede internationalt.
Han forklarer, at det ville skabe “total inflation”, hvis alle fortsat kunne optjene point på samme måde.
Til trods for brugernes frustrationer fastholder Bower deres mission om at fremme bæredygtighed.
Ifølge Mert er målet at etablere en global platform, der motiverer til en cirkulær livsstil og mindre spild, men mange brugere føler sig efterladt og uretfærdigt behandlet af ændringen.