OnePlus har et stort problem: Folk elsker Apple og Samsung alt for meget

Christian Pedersen

3 dage siden

|

10/04/2025
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det bliver svært for OnePlus at få en større markedsandel, når markedet allerede er domineret af Apple og Samsung.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Det danske smartphone-marked er præget af vanetænkning og loyalitet.

De fleste vælger enten Apple eller Samsung – og gør det igen, når telefonen skal udskiftes.

Midt i dette stærkt etablerede landskab forsøger OnePlus at finde en vej ind.

Ikke ved at råbe højest, men ved at bygge bro mellem platforme og tilbyde en anderledes oplevelse.

Bevidst anderledes

OnePlus er hverken først med nye funktioner eller først på hitlisterne.

Men det er ikke nødvendigvis en svaghed, mener virksomheden selv.

Når OnePlus ruller noget ud – som deres seneste styresystem, OxygenOS 15 – er det med vægt på funktion frem for hype.

Her er AI ikke bare pynt, men værktøjer, der skal gøre hverdagen lettere: redigering, opsummering og intelligente tonejusteringer er tænkt ind i hele oplevelsen. Det skriver Mobilsiden.

Pris som våben

Konkurrencen på pris er skarp, og det ved OnePlus. De positionerer sig som leverandør af flagskibsoplevelser til lavere priser.

Ambitionen er at matche – eller overgå – konkurrenternes kvalitet uden at lægge det samme pres på pengepungen.

Alternativet til de lukkede systemer

Men den største udfordring er ikke hardware eller pris.

Det er økosystemerne. Apple og Samsung har opbygget sammenhængende universer, hvor telefoner, ure, tablets og tjenester flyder sammen.

Her vil OnePlus noget andet: åbne forbindelser på tværs af platforme.

“Vi ønsker ikke et lukket økosystem. Vi ønsker at bygge broer,” siger Rudolf Xu, Senior Product Marketing Manager hos OnePlus.

Målet er ikke at erstatte giganterne – men at tilbyde et alternativ, hvor frihed og fleksibilitet er i centrum.

Spørgsmålet er, om forbrugerne er klar til at bryde med vanen.