Ved udgangen af 2024 begynder billedet af året at stå klart. Denne gang var Apple, Samsung og Xiaomi med i kapløbet om at være det smartphonemærke med mest vækst i løbet af året.
Som det ofte er tilfældet ved årets begyndelse, har analysefirmaet Counterpoint Research offentliggjort en rapport med data om salget af smartphones i løbet af 2024. Det skriver mediet pplware.
Den vigtigste konklusion fra denne analyse er, at det smartphone-mærke, der voksede mest globalt sidste år, hverken var Samsung eller Apple, men derimod et velkendt kinesisk mærke.
Generelt bekræfter Counterpoint Research-rapporten, at efter to år med faldende årligt salg, blev 2024 et godt år for smartphone-producenterne. Markedet voksede nemlig med 4 procent sammenlignet med året før.
Men uden tvivl er den mest bemærkelsesværdige oplysning fra undersøgelsen, at Xiaomi var den smartphone-producent, der oplevede størst vækst i 2024. Den kinesiske gigant øgede sin globale markedsandel med et procentpoint, hvilket overgik både Apple og Samsung, der begge oplevede fald i deres salgsvolumen sidste år.
Ifølge Counterpoint Research skyldes Xiaomis vækst i 2024 en strategisk omlægning af deres produktportefølje, et øget fokus på premium-enheder og innovative marketingkampagner.
Xiaomis position er særlig bemærkelsesværdig, når man tager i betragtning, at deres produkter ikke er tilgængelige på det amerikanske marked. Virksomheden kompenserer for dette med en aggressiv ekspansion i regioner som Europa, Asien og Afrika.
Selvfølgelig fører Samsung og Apple stadig det globale smartphonemarked. Den sydkoreanske virksomhed var igen den største sælger i 2024 med en markedsandel på 19 procent - især takket være den store succes med Galaxy S24 og Galaxy A-serien.
Ligeledes indtager Apple andenpladsen på Counterpoints rangliste med en markedsandel på 18 procent. Dette skyldes en lunken modtagelse af iPhone 16 og begrænset tilgængelighed af Apple Intelligence. Xiaomi holder sig på en solid tredjeplads med en markedsandel på 14 procent.