Smartphones er utvivlsomt en afgørende del af hverdagen for mange mennesker. De bruges til meget mere end blot at sende beskeder og foretage opkald. Med utallige apps kan man næsten klare alt via sin telefon, og nogle har endda bygget hele karrierer og liv op omkring den lille skærm.
Men det har ikke altid været sådan. Tidligere var mobiltelefoner meget mere simple i deres design. BlackBerry var en af de første virksomheder, der banede vejen for fremtidens telefoner, hvilket gjorde det til et verdenskendt brand.
Udover den utroligt populære BlackBerry Messenger (BBM), der tillod brugere nemt at kommunikere med hinanden - næsten som en forløber for WhatsApp og Facebook Messenger - var BlackBerry også blandt de første til at gøre det muligt at sende mere end blot tekstbeskeder fra sin telefon.
Journalisten Jonathan Margolis forklarede i The Guardian, hvordan e-mailkommunikation på mobilen blev set som en revolution.
"Jeg var i New York for at arbejde på en bog og bemærkede, at alle havde nogle enheder kaldet BlackBerry," sagde han.
"Folk sagde, at de kunne sende e-mails, og jeg husker, at jeg tænkte: 'Nej, det må være en fejl, de sender nok SMS'er'. Men en ven sendte mig en e-mail fra sin telefon, og jeg måtte hjem til min PC for at tjekke den. Det var utroligt."
Det var funktioner som disse, kombineret med det genkendelige QWERTY-tastatur under skærmen, der gjorde BlackBerry til smartphone-kongen. Men virksomheden blev hurtigt overhalet af konkurrenter på grund af en 'overmodig' tilgang.
Virksomheden troede fejlagtigt, at forbrugerne ville foretrække det fysiske tastatur frem for de nye trykfølsomme skærme, som Samsung og Apple introducerede - men vi ved alle, hvordan det endte.
I september 2011 havde BlackBerry mere end 85 millioner brugere på verdensplan. Men det er næsten ti år siden, at virksomheden sidst lancerede en ny telefon, og i 2022 blev alle servere lukket ned.
Det er værd at tænke over, næste gang du bruger din iPhone. Historien kunne have set helt anderledes ud, hvis BlackBerry havde været lidt hurtigere - eller mere villig - til at tilpasse sig den hårde konkurrence.