Elever i Brasilien vil snart ikke længere kunne bruge mobiltelefoner i skolerne, efter at parlamentet har vedtaget en lov, der har til formål at gøre unge opmærksomme på skærmenes skadelige virkninger.
Præsident Luiz Inácio Lula da Silvas regering, parlamentsmedlemmer og forældreorganisationer har ført kampagne for at begrænse brugen af mobiltelefoner i grundskoler og gymnasier.
Mere end halvdelen af brasilianske børn i alderen 10 til 13 år ejer en mobiltelefon, og denne andel stiger til 87,6 % blandt teenagere i alderen 14 til 17 år.
Ifølge data fra Brasiliens Internetstyringskomité begrænser næsten to tredjedele af landets skoler allerede brugen af mobiltelefoner, men kun 28 % har et totalt forbud.
Loven, der omfatter elever i alderen 4 til 17 år, blev onsdag vedtaget af Senatet, den øverste kammer i Brasiliens kongres, og skal nu godkendes af Lula da Silva. Det skriver mediet Expresso.
Ifølge lovteksten vil mobiltelefoner blive forbudt i skolerne - både i klasselokaler og i pauserne - for at 'beskytte børn og unges mentale, fysiske og psykiske sundhed'.
Loven tillader dog undtagelsesvis brug af elektroniske enheder til uddannelsesmæssige formål eller af hensyn til tilgængelighed.
Forbuddet mod mobiltelefoner i skolerne støttes af 82 % af brasilianske forældre ifølge en undersøgelse foretaget af Locomotiva Instituto de Pesquisa og QuestionPro. Brasiliens undervisningsminister, Camilo Santana, har også udtalt sig til fordel for at begrænse brugen af mobiltelefoner i skolerne.
"Erfaringer fra hele verden har vist, at brugen af mobiltelefoner og digitale enheder i klasselokalet kan føre til koncentrationsproblemer," sagde Santana i november.
"Mobiltelefoner har fjernet den sociale interaktion mellem mennesker. Der skal sættes grænser," argumenterede ministeren.
Ifølge en rapport fra UNESCO, der blev offentliggjort sidste år, forbedrer et forbud mod mobiltelefoner i skolerne de akademiske resultater, især for elever, der har svært ved at følge med.
Organisationen advarede dog om, at det 'at beskytte elever mod nye og innovative teknologier kan stille dem i en ulempe'. Ifølge UNESCO har færre end en fjerdedel af landene love eller politikker, der forbyder mobiltelefoner i skolerne.