Derfor tilbyder Apple sjældne iPhone-rabatter til disse kunder

Nicolai Busekist

2 dage siden

|

04/01/2025
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kinesiske forbrugere får sjældne rabatter på iPhones, da Apple står over for stigende konkurrence fra lokale mærker.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Den fire dage lange kampagne, der starter lørdag den 4. januar, inkluderer rabatter på op til 500 yuan (svarende til cirka 500 danske kroner) på nogle af den amerikanske teknologigigants nyeste telefoner.

Den kinesiske mobilproducent Huawei har også sænket priserne på sine high-end-enheder med op til 20 procent. Rabatterne kommer på et tidspunkt, hvor forbrugerne i Kina er tilbageholdende med at bruge penge på grund af landets økonomiske udfordringer.

Tilbuddet dækker Apples topmodeller, ældre telefoner og andre enheder. Den største rabat på 500 yuan gælder for Apples flagskibsmodeller iPhone 16 Pro, der starter ved 7.999 yuan, og iPhone 16 Pro Max, som i øjeblikket koster 9.999 yuan.

Apple kørte en lignende kampagne i Kina sidste år op til det kinesiske nytår. I år falder højtiden i slutningen af januar.

Ændret forbrugeradfærd

"Apples strategi har ændret sig for at tilpasse sig kinesiske forbrugeres skiftende købsadfærd," siger Will Wong, seniorforsker ved analysefirmaet International Data Corporation (IDC), ifølge BBC.

"Den øgede prisbevidsthed har gjort rabatter mere attraktive for forbrugerne. Apple kan sakke bagud i forhold til konkurrenterne, hvis de ikke benytter en lignende prispolitik."

Rabatterne fra både Apple og Huawei afspejler en bredere tendens i Kina. Fra onlinehandelsgiganter til bilproducenter bliver der udbudt tilbud for at tiltrække kunder, som er blevet mere forsigtige med at bruge penge, da væksten i verdens næststørste økonomi er aftaget.

Den kinesiske regering har også intensiveret indsatsen for at øge forbruget. Sidste år lancerede Beijing et særligt program, der skulle opmuntre forbrugerne til at udskifte gamle produkter som biler og husholdningsapparater. Fredag blev planen udvidet til at omfatte mobiltelefoner, tablets, smartwatches og fitnessarmbånd.

Lokal konkurrence

Apples markedsandel i Kina er under stigende pres fra lokale rivaler som Vivo og Xiaomi. Den amerikanske virksomhed kom dog tilbage i top-5 over Kinas mest solgte smartphones i tredje kvartal af 2024 efter kortvarigt at have mistet sin plads.

Ifølge IDC's seneste rapport var Vivo den bedst sælgende smartphoneproducent i perioden med en salgsstigning på mere end 20 %. I samme periode faldt Apples salg med 0,3 %, mens Huaweis steg med over 40 %.

"Vi har set en øget konkurrence, hvor næsten alle lancerede en flagskibsmodel i det seneste kvartal," siger Ivan Lam, senioranalytiker hos Counterpoint Research.

Huawei har oplevet en markant efterspørgsel efter sine produkter, siden firmaet vendte tilbage til markedet for premium-smartphones i august sidste år.

Den Shenzhen-baserede virksomhed har siden lanceret flere nye enheder med avanceret teknologi, til trods for de restriktioner, som USA har pålagt firmaet.