Det er de færreste, der tænker over det.
Lige nu læser andre
De fleste smartphonebrugere kender det.
Batteriet tømmes hurtigere, end man havde regnet med, og pludselig er jagten på en oplader sat i gang.
Det lille ikon i hjørnet af skærmen kan få pulsen til at stige, når procenten nærmer sig farezonen. Spørgsmålet er bare, hvornår vi egentlig begynder at blive urolige.
Det svarer mediet HVG nu på.
Panik ved 38 procent
Det californiske analysefirma Talker Research har undersøgt, hvornår vi begynder at bekymre os om batteriprocenten.
Læs også
Undersøgelsen bygger på svar fra 2.000 amerikanere – fordelt ligeligt mellem mænd og kvinder.
Ifølge resultaterne går den gennemsnitlige bruger i panik, når batteriet rammer 38 procent.
Med andre ord føler mange et behov for at oplade, længe før telefonen selv advarer om, at du skal til at finde noget strøm (som den gør ved 20% på iPhones, red.).
Unge bekymrer sig mest
Resultaterne afslører også markante forskelle mellem generationerne.
Hos Generation Z sætter panikken ind allerede ved 44 procent, og Millennials er ikke meget bedre, da bekymringen melder sin ankomst ved 43 procent.
Læs også
De ældre generationer tager det mere roligt.
Generation X begynder først at bekymre sig ved 38 procent, mens babyboomere først reagerer, når batteriet falder til 34 procent.
Producenter forsøger at hjælpe
Selvom ingen har løst problemet endnu, arbejder producenterne på at imødekomme den stress, som brugerne mærker.
Apple har for eksempel optimeret opladningsprocessen med henblik på at skåne batteriet. Derudover justerer Googles Pixel-serie ydeevnen efter antallet af opladninger.
Så indtil teknologien bliver bedre, må vi nok acceptere, at 38 procent er det punkt, hvor mange begynder at kigge sig omkring efter en stikkontakt.