Apple og Samsung er for en gangs skyld ikke de to største producenter af smartphones i verden

Nicolai Busekist

8 uger siden

|

25/09/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Samsung og Apple har i flere år været de to største producenter af smartphones i verden, men sådan forholder det sig dog ikke længere.

Mest læste i dag

Samsung efterligner et iPhone-design, Apple låner en Galaxy-funktion, og de to giganter forbliver evigt nummer 1 og 2 i forhold til salg af smartphones verden over. Det er den verden, vi lever i.

Indtil denne måned, ifølge en rapport fra Counterpoint Research. Xiaomi, hvis Xiaomi 14 Ultra måske er den bedste kameratelefon i verden, overgik Apple i månedligt salg i august for første gang siden 2021. Det skriver mediet Android Police.

Selvom den Beijing-baserede producent er kendt for sine avancerede enheder, skyldes dens fremkomst som et af de hurtigst voksende mærker i høj grad et omfattende udbud af modeller, der kan købes til lave priser.

Samtidig er det også støttet af værdiorienterede mærker som Redmi og Poco, der også er ejet af Xiaomi, hvilket har været med til at øge deres samlede volumen i store dele af verden.

I betragtning af Xiaomis brede udvalg af relativt overkommelige modeller er virksomhedens nylige succes endnu mindre overraskende i lyset af den økonomiske genopretning, der er sket i deres vigtigste regioner siden begyndelsen af 2024, herunder Indien, Latinamerika og Sydøstasien.

Samsung og Apple vil altid være førende i rigere lande, men pragmatiske købsbeslutninger i udviklingslande betyder, at virksomheder som Xiaomi sandsynligvis vil fortsætte med at præstere godt i disse lande. Og størrelsen af landene er med til at gøre dem til en af de største producenter på verdensplan.

En anden faktor, der har bidraget til deres voksende markedsandel i mellemklassen, er den relative afmatning i innovationen inden for smartphones de seneste par år. Mindre markante opdateringer af flagskibsmodeller har ført til langsommere udskiftning af enheder i de mest avancerede markedssegmenter, hvilket har bremset væksten for de dyreste enheder.

Selvom Xiaomi måske ikke er på forkant med kunstig intelligens og de nyeste funktioner, fortsætter virksomheden med at udvide sit økosystem og knytte enheder sammen, samtidig med at de forfiner og forbedrer effektiviteten og udviklingen af deres nyligt redesignede HyperOS Android-implementering.