Apple i knibe: iPhone 16 fås allerede til nedsat pris på grund af dårligt salg

Nicolai Busekist

4 timer siden

|

20/09/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Apple oplever problemer med efterspørgslen på iPhone 16. Medarbejdere i virksomheden får tilsyneladende allerede deres rabatter tidligt, og hvis efterspørgslen holder sig nede, vil kunderne sandsynligvis også få glæde af disse rabatter.

Mest læste i dag

Normalt set er Apple-produkter meget stabile i forhold til prisen gennem deres livscyklus, men med iPhone 16 ser det ud til, at Apple er i problemer. Det skriver det tyske medie PC Games Hardware.

Allerede ved lanceringen var der tegn på dette - den store hype udeblev, og selv aktiemarkedet viste manglende interesse. Nu ser det ud til, at det også påvirker kunderne. Efterspørgslen ser ud til at være så lav, at Apple allerede nu tilbyder de første rabatter til sine medarbejdere.

"Apple-medarbejdere kan allerede købe iPhone 16 med deres medarbejderrabat," afslørede TF Securities-analytiker Ming-Chi Kuo i et indlæg på det sociale medie X.

"Normalt skulle medarbejderne vente flere uger efter lanceringen af nye iPhone-modeller, før de kunne købe dem. Dette kan være et tegn på, at den tidlige efterspørgsel på iPhone 16 ligger under forventningerne."

Investorerne var allerede skeptiske omkring præsentationen af den nye smartphone, og Apples aktiekurs blev næppe positivt påvirket af lanceringen. iPhone 16 bragte ikke nok nyt i forhold til iPhone 15, som var ret populær blandt kunderne. Desuden er Apple Intelligence kun tilgængelig for dem, der skifter deres telefon til engelsk.

"Et stort problem ved iPhone 16 Pro-serien er, at det primære salgsargument, Apple Intelligence, ikke var tilgængeligt ved lanceringen af iPhone 16," sagde Kuo.

Der er derfor få grunde til at købe telefonen med det samme, og hvis Apple allerede tidligt giver medarbejderrabatter, kan det forventes, at forhandlere også vil reagere tidligere end normalt, hvis efterspørgslen fortsat holder sig i bunden.

På den positive side: I USA begynder leveringstiderne langsomt at stige, hvilket indikerer en svagt stigende efterspørgsel. Ifølge syv analytikere er vi dog langt fra det niveau, som iPhone 15 nåede sidste år.

Situationen forværres yderligere af det kinesiske marked: Økonomien klarer sig ikke godt, og konkurrencen er hård. Dette ser ud til at være svært at kompensere for i de vestlige lande: Kun 18 procent af de adspurgte i en undersøgelse har planer om at købe en ny iPhone.