Kun få timer efter, at Garmin offentliggjorde deres nye Premium-abonnement, havde tusindvis af vrede brugere allerede forvildet sig ind på Reddit for at udtrykke deres utilfredshed med beslutningen.
Garmin Connect+ er et nyt abonnement for Garmin-brugere. Det koster 6,99 dollars om måneden eller 69,99 dollars om året og giver adgang til AI-drevne træningsindsigter, et præstationsdashboard, en Live Activity-funktion, udvidet LiveTrack og mere.
Garmin understregede over for mediet TechRadara, at 'Garmin Connect-appen er en gratis, personlig oplevelse og vil ikke forsvinde', som et tydeligt forsøg på at imødekomme brugernes reaktioner. Desværre ser det ikke ud til at have hjulpet.
Et opslag på Garmins subreddit med over 6.000 upvotes og en lang række vrede kommentarer har overtaget forummet, efterhånden som brugerne har reageret på nyheden.
"Til alle, der bekymrer sig om Garmins kundeservice fremover: tilmeld jer ikke," skrev personen, der startede tråden.
"Vi er nødt til at tage tydelig stilling imod denne skadelige tendens med abonnementer overalt. Vi betaler allerede flere tusinde kroner for ure, som kun holder nogle få år, fordi batterierne ikke kan udskiftes."
Det vrede opslag opfordrer brugere til at 'stå sammen for at forsvare kundernes ret til fuld software til et ur, der koster 10.000 kroner' og til at stå op imod ændringer, der 'vil mindske funktionalitet og ejerskab af vores produkter i fremtiden'.
Garmin-brugere er vrede over abonnementet
"Kommer aldrig til at betale for abonnementet. Men det får mig til at overveje, hvilket ur jeg vælger næste gang," skrev en bruger, der fortsatte:
"Jeg kunne retfærdiggøre prisen på et Garmin, når jeg vidste, jeg fik alle funktionerne med. Men vi ved alle, hvad der sker, når en betalingsmur indføres."
"Det ser ud til, at Coros er tilbage på menuen, gutter," skrev en anden utilfreds bruger, mens en tredje skrev: "Selvfølgelig betaler jeg ikke for det der lort."
Andre brugere har opfordret til at sende feedback til Garmin via virksomhedens idéforum. At kalde det enstemmigt er måske en overdrivelse, men indtil videre har der ikke været mange positive kommentarer om eller reaktioner på nyheden.
Det er ikke kun idéen om et generelt abonnement, der vækker harme, men også værdien af de specifikke funktioner, der tilbydes.
"Jeg prøvede den gratis version og ser ingen værdi i det. Jeg håbede lidt, at jeg kunne opsige Strava Premium, men nej," skrev en bruger.
Garmin må have forventet en vis reaktion fra brugerne, da det at indføre et abonnement på en tidligere gratis softwareplatform er altid en risiko. Det er dog tvivlsomt, om virksomheden havde forventet et så voldsomt oprør.
Problemet handler delvist om konteksten. Garmin-brugere blev tidligere i år ramt af et større nedbrud, der gjorde enheder ubrugelige i over et døgn. Senest har brugere også udtrykt bekymring over, at dyre enheder bliver overset, som følge af en fragmenteret udrulning af software og nye funktioner.