Den nyeste rapport fra IDC viser, at Huawei har væltet Apple af tronen på markedet for wearables i de første tre kvartaler af 2024.
Rapporten fremhæver også, at Kina i øjeblikket er det største marked for denne type enheder. Derfor er det også her, at Huawei har formået at skabe en stor del af de salg, der nu har vist sig at være nok til at overtage tronen fra Apple, som hidtil har siddet ret tungt på den.
Ifølge oplysningerne opnåede Huawei i denne periode en markedsandel på 16,9 %, hvilket overstiger Apples 16,2 %. Derfor er der ikke tale om en stor føring, som Huawei har sikret sig. Af denne grund kan man ikke komme udenom, at det kan ændre sig igen næste år.
Sammenlignet med samme periode sidste år oplevede Huawei en vækst på 44,3 %, mens Apple oplevede et fald på 12,8 %. Derfor er der meget, der tyder på, at Apple er nødt til at gøre noget nyt, hvis de vil tage tronen tilbage i den nærmeste fremtid.
Overraskende nok var Apple den eneste virksomhed blandt de fem største, der oplevede et fald i salget af smartwatches. Xiaomi havde en årlig vækst på 26,5 %, Samsung voksede med 24,3 %, og BBK (Oppo og OnePlus) opnåede en vækst på 25,9 %.
Det er svært at spå om, hvad der har ført til, at Apple ikke har oplevet en stigning i salget. Det kan dog hænge sammen med, at der ikke har været store opgraderinger i de seneste udgaver af Apple Watch.
Det har sandsynligvis betydet, at der er mange, der har valgt ikke at opgradere deres ur. Som følge af dette, er det helt naturligt, at Apple ikke har formået at hæve deres salg af denne type produkter.