Teslas værdi styrtdykkede i 2024: Her er den nye bilkonge på markedet

Christian Pedersen

11 uger siden

|

23/01/2025
Elbiler
Foto. Shutterstock
Foto. Shutterstock
Tesla er altså blevet overgået af hele to konkurrenter.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Tesla har længe domineret elbilmarkedet som det mest værdifulde bilmærke, men 2024 blev året, hvor denne status for alvor blev udfordret.

Med et dramatisk fald i brandværdien på hele 109 milliarder kroner er Tesla nu blevet overhalet af både Mercedes-Benz og Toyota.

Brandværdi i frit fald

Ifølge analysevirksomheden Brand Finance faldt Teslas brandværdi med 26 % i 2024, fra 416 milliarder kroner til 307 milliarder kroner.

Det er et markant fald fra toppen i 2023, hvor værdien blev vurderet til 472 milliarder kroner.

Denne udvikling placerer nu Tesla bag Mercedes-Benz og Toyota som de mest værdifulde bilmærker globalt. Det skriver Mobilsiden.

Elon Musks indflydelse på Teslas image

Elon Musks kontroversielle udtalelser og polariserende ledelsesstil nævnes som en af hovedårsagerne til tilbagegangen.

Ifølge analysen har dette påvirket forbrugernes opfattelse af Tesla negativt, især i vigtige markeder som Europa og Asien.

Brandværdien er også blevet presset af stigende konkurrence fra mærker som BYD og Mercedes-Benz, der har vundet terræn inden for både anbefalinger og overvejelse blandt købere.

Faldende markedsandel

Trods en stigende global efterspørgsel efter elbiler oplevede Tesla et fald på 1 % i leverancer, hvilket svarer til 1,79 millioner solgte enheder i 2024.

Samtidig er virksomhedens markedsandel i USA skrumpet fra 55 % til 49 %, hvilket understreger den intensiverede konkurrence i elbilsegmentet.

Mens Tesla fortsat er en central spiller på elbilmarkedet, peger de seneste tendenser på, at virksomheden står over for store udfordringer.

Med rivaler som Mercedes og Toyota, der styrker deres positioner, skal Tesla gentænke sin strategi for at bevare sin relevans og konkurrenceevne i den grønne omstilling.