Teknologisk gennembrud fjerner behovet for forvarmning af batteri

Nicolai Busekist

4 dage siden

|

09/04/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Et nyt gennembrud kan betyde, at det fremover ikke længere vil være nødvendigt at forvarme batteriet i din elbil.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Her på vores breddegrader er forvarmning af batteriet en kærkommen ting. Med den bliver stoppet ved ladestationen under lange rejser betydeligt kortere, da elbilen kan sluge elektroner i et hurtigt tempo - selv når temperaturen falder under frysepunktet.

Men problemer med at lade i koldt vejr kan vise sig at være noget, der ikke længere vil være et problem i fremtiden. Ved universitetet i Michigan, hvor man også er godt bekendt med vinterkulde, har et team omkring forskeren Neil Dasgupta udviklet et batteri med en ny struktur og belægning, som ikke blot fjerner behovet for forvarmning.

Ifølge en undersøgelse, der er præsenteret i magasinet Joule, indebærer det nye batteri et gennembrud, der gør det muligt at oplade fem gange så hurtigt som i dag - og det ved temperaturer helt ned til minus 10 grader.

Gennembruddet bygger på en videreudvikling af en teknologi, som forskerne tidligere har udviklet. Ved hjælp af en laser skar de små riller i anoden, hvilket fik lithium-ionerne til at bevæge sig hurtigere.

Kolde temperaturer hæmmede dog stadig bevægelsen, da der i kulde blev dannet et kemisk lag af lithiumaflejring på elektroderne. Det skriver det svenske medie Elbilen.

I kombination med den allerede udviklede teknik med de tynde riller i anoden lykkedes det forskerne at opnå hurtig opladning, selvom det foregik ved lave temperaturer. Test med 100 opladningscyklusser viste også, at batteriet herefter bevarede 97 procent af sin kapacitet.

Teknologien skal nu forfines med det mål at kunne sætte den i produktion.

"Vi forestiller os, at dette er noget, som batteriproducenter til elbiler kan implementere uden større ændringer i eksisterende fabrikker," siger Neil Dasgupta.

Her er det naturligvis også vigtigt at slå fast, at der endnu ikke er blevet meldt noget ud om, hvornår det er forventet, at teknologien vil være klar til rent faktisk at blive anvendt i elbiler.