Populært medie lyver om Danmark: Vigtig funktion til bilen lukker ikke alligevel

Christian Pedersen

2 timer siden

|

14/03/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette passer altså ikke.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Det tyske medie Auto Bild har skabt forvirring blandt bilister ved at hævde, at Danmark vil lukke sit 2G-netværk allerede i 2025.

Det ville i så fald få konsekvenser for nødkaldssystemet eCall, som mange biler er afhængige af. Men påstanden er ganske enkelt forkert.

Både TDC, Telenor og Telia har bekræftet, at der ikke er nogen planer om at nedlægge 2G-netværket i Danmark inden 2030.

Alligevel har Auto Bild skrevet, at lukningen allerede er planlagt til næste år.

2G-nettet lever videre

Mens både Norge og Sverige har konkrete planer om at udfase 2G-forbindelsen, har de danske teleselskaber valgt en anden strategi. Telenor har som den første operatør meldt ud, at 2G-netværket først forventes lukket i 2030.

Det betyder, at bilernes nødkaldssystemer fortsat vil fungere uden problemer i Danmark i mange år endnu. Alligevel rejser spørgsmålet sig: Hvad sker der, når 2G endelig forsvinder?

EU mangler en løsning

Den automatiske nødkaldsfunktion eCall har været obligatorisk i nye biler siden 2018 og er i mange tilfælde afhængig af 2G-nettet.

Uden en løsning fra EU risikerer millioner af biler at miste adgang til systemet, når 2G-nettet en dag slukkes.

EU-Kommissionen undersøger nu muligheden for at opdatere eCall-funktionen, enten via softwareopdateringer eller ved at skifte til nyere netværksteknologier.

Men der findes endnu ingen konkret plan. Det skriver Boosted.

Norge og Sverige går videre

I modsætning til Danmark har både Norge og Sverige allerede meldt ud, at de vil lukke deres 2G-netværk.

Ifølge norske Telenor er teknologien simpelthen forældet, og frekvenserne skal bruges til at forbedre 4G- og 5G-netværkene.

Konsekvenserne for bilister er stadig usikre, men i Norge alene forventes hundredtusindvis af biler at blive ramt af nedlukningen.

Mens der i vores nabolande er stor usikkerhed om eCall-systemets fremtid, kan danske bilister altså tage det roligt – i hvert fald indtil 2030.