Nye synsdata viser, at Tesla Model 3 årgang 2020 har en af de højeste dumpeprocenter blandt elbiler i Danmark.
Næsten hver fjerde model, der blev indkaldt til periodisk bilsyn i 2024, dumpede.
Det stiller spørgsmål ved kvaliteten og holdbarheden af denne populære elbil.
Tre gange så mange fejl som andre elbiler
Tal fra Færdselsstyrelsen, som FDM har analyseret, viser, at Tesla Model 3 har en fejlrate, der er tre gange højere end gennemsnittet for elbiler.
De mest almindelige problemer er:
Bremseudstyr
Lygter
Hjulophæng og styretøj
Problemerne med bremserne skyldes blandt andet, at elbiler bruger regenerativ bremsning, hvilket kan føre til korrosion og nedsat bremseeffektivitet.
Lygteproblemerne omfatter løse eller fejljusterede forlygter, som blænder modkørende trafik.
Sammenfald med tyske synsrapporter
Tesla Model 3 har også klaret sig dårligt i den årlige TÜV-rapport fra Tyskland.
Her har bilen vist lignende fejltyper, hvilket indikerer, at problemerne ikke er isoleret til Danmark.
Er nyere Tesla-modeller bedre?
Over 62.000 elbiler skal til syn i år, herunder Tesla Model 3 fra 2021 og den første årgang af Tesla Model Y.
Eksperter forventer, at Model 3 fortsat vil have høj dumpeprocent, mens det bliver spændende at se, hvordan Model Y klarer sig.
FDM: Få bilen tjekket inden garantien udløber
FDM anbefaler Tesla-ejere at få deres bil gennemgået af en uvildig mekaniker, inden garantien udløber.
Det kan hjælpe med at identificere potentielle fejl og sikre, at nødvendige reparationer bliver foretaget i tide.