Nye tal: 2 ud af 3 biler i Danmark er nu elektriske

Christian Pedersen

5 uger siden

|

10/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elbiler er langt mere populære i Danmark, end vi lige havde gået og troet.

Mest læste i dag

Danmark har officielt indtaget en førerposition som et af verdens førende elbillande.

For tredje måned i træk er elbiler blevet det dominerende valg blandt nyindregistrerede biler i landet.

Ser man på både nye biler og brugtimport, er andelen af elektriske biler endnu mere imponerende.

Hele 64 procent af alle biler, der fik nummerplader i juli måned, var elektriske.

Det viser de nyeste tal fra Bilstatistik.dk, som FDM har analyseret.

Ifølge forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM er der flere grunde til denne udvikling.

Han peger på Danmarks gode ladeinfrastruktur, billig strøm og konkurrencedygtige priser på elbiler som afgørende faktorer.

Afgiftsfritagelse på mange elbiler har også spillet en væsentlig rolle i at gøre elektriske køretøjer mere attraktive for danske forbrugere.

Importen af brugte elbiler har også været med til at booste tallene.

I første halvår af 2024 blev næsten 29.000 brugte biler importeret til Danmark, hvoraf knap 24.000 var elbiler.

Det er en stigning på hele 175 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

De brugte elbiler kommer hovedsageligt fra Tyskland, hvor der tidligere var statsstøtte til køb af elbiler, hvilket har gjort det økonomisk attraktivt for tyskere at sælge deres elbiler videre efter 12 måneder.

Volkswagen ID.4 og dens coupe-variant ID.5 topper listen over mest populære importerede elbiler, med en stigning på 408 procent i forhold til sidste år.

Tesla Model 3 og Model Y, der tidligere har været blandt de mest populære modeller, har oplevet et fald i importen, hvilket kan tilskrives Teslas markante prisnedsættelser, der har gjort det mindre attraktivt at købe brugte modeller.

Danmarks skifte mod elektriske biler er ikke bare en midlertidig trend, men en markant ændring i bilmarkedet, der viser, hvordan teknologiske fremskridt og politiske incitamenter kan ændre forbrugervaner på kort tid.