Nio afslører Firefly som sin første elbil - og den ser bekendt ud

Nicolai Busekist

16 uger siden

|

25/12/2024
Elbiler
Foto: Nio
Foto: Nio
Nio ønsker, at Firefly skal være et globalt mærke, der sælger biler i Europa, men det amerikanske marked er endnu ikke en del af planerne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Nio har netop afsløret den første elektriske bil, som de ønsker at sælge under deres budgetmærke Firefly. Der er tale om en hatchback, der vil koste lidt over 20.000 dollars i Kina.

Når den kommer til Europa i første halvdel af 2025, vil prisen sandsynligvis være betydeligt højere på grund af told og avancer, men virksomheden mener stadig, at bilen vil være konkurrencedygtig i forhold til rivaler som Smart og Mini.

Fireflys kompakte elbil, der blot har fået navnet Firefly EV, har en vis lighed med Honda e. Den er større og lidt mere afrundet, og dens unikke for- og baglygteenheder giver den en særpræget identitet.

Tekniske detaljer er næsten ikke-eksisterende i øjeblikket. Det vides endnu ikke, om bilen har forhjulstræk eller baghjulstræk. Alt, hvad der er kommet frem, er baseret på det visuelle og det faktum, at bilen understøtter batteriskift.

Med bagsædet lagt ned er den maksimale lastvolumen 1.250 liter (44,1 kubikfod), og den har også et lille bagagerum foran på 92 liter (3,24 kubikfod).

Nio ønsker at skabe et netværk af Firefly-specifikke batteriskiftestationer i Europa, som ifølge dem vil koste en tredjedel af de stationer, der allerede er installeret til køretøjer fra deres hovedmærke. Vi kender dog endnu ikke batterikapaciteten eller rækkevidden for køretøjet, men salgsmodellen er offentliggjort.

I modsætning til hovedmærket Nio, som har en direkte-til-forbruger-salgsmodel uden traditionelle forhandlere, vil Firefly anvende en helt anden tilgang. Disse køretøjer vil blive solgt gennem forhandlere, men ikke eksklusivt, så de sandsynligvis vil blive solgt sammen med andre mærker.

Bilen vil sandsynligvis blive tilbudt uden batteri, som kan leases fra producenten. Ejere af bilen vil dermed skulle betale et abonnement for at få adgang til batteriskiftestationenetværket.

Dette kaldes 'battery as a service' (BaaS) og reducerer bilens indkøbspris, samtidig med at ejere slipper for at bekymre sig om batterivedligeholdelse, men de skal betale et månedligt gebyr.

Nio introducerede først BaaS i 2020, og i august 2024 afslørede virksomheden, at over 70 procent af køberne valgte denne løsning. Procentdelen er dog meget lavere i Europa, hvor købere foretrækker at betale mere for at eje batteripakken og slippe for det månedlige gebyr.