Kinesisk Tesla rival lider stort tab: Her er årsagen

Skrevet af Christian Pedersen

2 uger siden

|

30/04/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den kinesiske Tesla rival BYD lider stort tab i salg og profit.

Mest læste i dag

Det kinesiske bilfirma BYD oplever et betydeligt fald i indtjeningen, fordi de er ramt af en svækket efterspørgsel på elbiler og en intens priskrig på verdens største bilmarked.

Firmaet, som tidligere har kæmpet med Tesla om titlen som verdens største sælger af elbiler, indberettede en indtjening på 630 millioner dollars i årets første tre måneder, hvilket er en nedgang på mere end 47% i forhold til det foregående kvartal.

Selvom BYD formåede at sælge lidt over 300.000 batteridrevne biler i første kvartal, er dette et fald fra rekorden på 526.000 i sidste kvartal af 2023.

"Vi ser en langsommere økonomisk vækst i Kina, som tydeligt påvirker bilmarkedet," sagde en talsperson fra BYD.

Dette er et klart tegn på, at selv stærke aktører på EV-markedet kan rammes hårdt af økonomiske nedgangstider.

Hvad skal BYD nu?

Trods nedgangen i indtjening og salg viser BYDs seneste finansielle resultater stadig bedre præstationer end Tesla, som oplevede sit første kvartalsvise indtægtsfald siden pandemien forstyrrede produktion og salg i 2020.

BYDs konkurrence med Tesla og andre EV-producenter er blevet yderligere intensiveret af en priskrig, hvor firmaer sænker priserne på nye modeller for at tiltrække kunder.

For at modgå den svagere efterspørgsel i Kina, søger BYD også at udvide til nye markeder.

I 2023 eksporterede bilproducenten 240.000 biler og har planer om at øge dette antal markant i år.

Denne aggressive internationale ekspansion har dog mødt modstand i både USA og Europa, hvor regeringerne forsøger at beskytte lokale bilfabrikanter.

Ved siden af bestræbelserne på at øge eksporten har BYD også diversificeret sit produktudbud ved at introducere mere luksuriøse modeller.

Ved Beijing-biludstillingen, som åbnede denne uge for offentligheden, præsenterede BYD sin nyeste serie af luksuskøretøjer, signalerende en ny æra for mærket i både design og teknologi.

Det skriver BBC