Efterspørgslen på elbiler stiger eksplosivt, men en ny rapport fra McKinsey advarer om, at manglen på kritiske råmaterialer til batterier kan nå et alarmerende niveau allerede inden 2030.
Dette kan få store konsekvenser for den globale overgang til elektrisk transport.
Batterimaterialer under pres
Salget af elbiler forventes at stige fra 4,5 millioner i 2023 til hele 28 millioner årligt i 2030.
Den enorme efterspørgsel vil lægge massivt pres på tilgængeligheden af essentielle materialer som litium, grafit og mangan.
Selvom litium-jernfosfatbatterier (LFP) mindsker behovet for sjældnere materialer som kobolt og nikkel, afhænger de stadig af litium og andre ressourcer.
Ifølge rapporten kan forsyningskæden for disse materialer blive en alvorlig flaskehals, hvilket risikerer at hæmme væksten på elbilmarkedet. Det skriver Mobilsiden.
Genbrug og innovation som løsninger
Bilproducenter arbejder allerede på løsninger for at mindske presset.
Mercedes-Benz har annonceret, at op til 96 procent af materialerne i gamle batterier kan genbruges.
BMW har introduceret en teknologi kaldet "Direct Recycling," der muliggør genanvendelse af værdifulde materialer fra battericeller.
I Europa er afhængigheden af kinesisk grafit en udfordring, men hollandske CarbonX har udviklet et grafitalternativ, der både kan forbedre batterikapaciteten og reducere afhængigheden af importerede råmaterialer.
Hvad betyder det for forbrugerne?
For danskere, der overvejer en elbil, kan usikkerheden om batterimaterialer give anledning til bekymring.
Privatleasing bliver en stadig mere attraktiv løsning, da det eliminerer risikoen for gensalgstab, batterislitage og teknologiske forældelser.
Med leasing får man en problemfri overgang til elbil, hvor vedligeholdelse ofte er inkluderet.
Det kan være svaret på en ellers usikker fremtid for elbilmarkedet.