House Committee on Energy and Commerce i USA godkendte onsdag et forslag, som kan tvinge bilproducenter til at inkludere en AM-radio i alle nye biler. Forslaget vil forpligte National Highway Traffic Safety Administration til at udarbejde regler for bilproducenterne. Nu mangler kun godkendelsen fra Repræsentanternes Hus.
Sidste år skrev den hollandske udgave af Top Gear om, at AM-radioer forsvandt fra nye biler. Dette er måske ikke et stort problem i lande som Holland eller Danmark, men i USA bruges AM-frekvenserne til nødkommunikation.
Hvis der opstår en større krise i USA, er det vigtigt, at biler stadig kan modtage kanaler gennem en AM-radio. AM-frekvensen er populær til dette formål, da den har en meget større rækkevidde.
Ford meddelte allerede for et år siden, at alle deres nye biler igen vil få en AM-radio. De kan endda opdatere eksisterende modeller med AM-radio via en softwareopdatering. Så bliv ikke overrasket, hvis din Ford Mustang Mach-E snart kan modtage AM-kanaler.
Der er ingen love i Danmark eller EU, der kræver, at bilproducenter skal inkludere AM-radioer igen. Men bilproducenter foretrækker ofte at lave én model, der kan sælges globalt for at opnå stordriftsfordele. Det kan betyde, at biler i Danmark også pludselig får en AM-radio. Måske sker det, måske ikke - en AM-radio er nemlig dyrere, end man skulle tro.
Det amerikanske Center for Automotive Research (CAR) har tidligere forklaret, at drivlinjen i elbiler forårsager elektromagnetisk interferens, hvilket gør det svært at modtage AM-signaler. Moderne bilers elektronik skaber også interferens for AM-radioer, hvilket eksempelvis er grunden til, at Tesla ikke tilbyder AM-radioer.
Der er dog løsninger. Højspændingskablerne i elbiler kan isoleres, så de ikke forårsager interferens, og der kan installeres filtre, der blokerer for elektromagnetiske forstyrrelser. Problemet er, at disse løsninger koster penge.
For hver bil vil isoleringen af kablerne koste mellem 30 og 45 euro, og filtrene vil koste mellem 15 og 20 euro pr. bil. Når man ser på prisen for en bil, virker det ikke som meget, men samlet set vil det koste bilindustrien over 500 millioner euro om året.