Glem alt om rækkevidden eller batteriet.
Lige nu læser andre
Når elbiler diskuteres, handler det som regel om rækkevidde, batteriets levetid, pris eller lademuligheder.
Der er dog en anden udfordring, som langt færre taler om, selv om den har stor betydning for bilejere i hverdagen.
Flere og flere rapporterer nemlig problemer med service og vedligeholdelse.
Det skriver mediet garaz.cz.
En ny international undersøgelse fra analysefirmaet CDK Global viser, at hele 85 procent af elbilejere har haft deres bil på værksted inden for det første år.
Læs også
Dette står i kontrast til forventningen om, at elbiler kræver minimal vedligeholdelse, netop fordi de har færre bevægelige dele.
Længere ventetid og flere besøg
Undersøgelsen viser også, at det i stigende grad tager længere tid at få bilen serviceret.
I 2023 fik 40 procent af bilejerne en tid samme dag, men i år er andelen faldet til 28 procent.
Samtidig er andelen af bilejere, der måtte vente tre dage eller mere, steget fra ni til fjorten procent.
Læs også
Derudover oplever en tredjedel, at det tager længere tid at få udført service på en elbil sammenlignet med en bil med forbrændingsmotor.
Ifølge analysen skyldes det blandt andet mangel på specialuddannede teknikere, som kan håndtere højspændingskomponenter og avanceret software.
Service er ikke nødvendigvis dyrere
Trods udfordringerne mener 53 procent af de adspurgte elbilejere, at det stadig er billigere at få serviceret en elbil end en traditionel bil.
Det gælder dog ikke for alle mærker.
Læs også
Blandt Tesla-ejere er det kun 41 procent, der deler den opfattelse.
Langt de fleste elbilejere lader sig dog ikke skræmme. Hele 82 procent svarer, at de er åbne for at købe en elbil igen.
I USA er der desuden opstået nye serviceformer, hvor mobile teknikere rykker ud til hjem eller arbejdsplads, hvilket har været en hjælp for nogle.
Service af elbiler er en udfordring, som hidtil har været underbelyst, men som i stigende grad bør medtænkes, når man overvejer at skifte til el.