Forskere ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har taget et stort skridt mod fremtidens batteriteknologi med udviklingen af et nyt super-ionisk materiale baseret på kaliumsilikat.
Dette materiale, udvundet af almindelige sten, har potentialet til at revolutionere elbilmarkedet ved at tilbyde en miljøvenlig, effektiv og sikker erstatning for de nuværende litiumionbatterier.
Litiumionbatterier har længe været standarden inden for elbiler, men de er ikke uden problemer.
Litium er både dyrt og miljøskadeligt, og med den stigende efterspørgsel på elbiler er der brug for alternativer, der er mere bæredygtige og mindre afhængige af sjældne materialer. Det skriver Recordere.
Det nye gennembrud fra DTU bygger på kaliumsilikat, et mineral, der er rigeligt tilgængeligt i jordskorpen.
Dette materiale har ikke kun den fordel, at det er let tilgængeligt, men det er også ufølsomt over for luft og fugt, hvilket gør det nemt at integrere i batterier som et tyndt lag.
Dette kan potentielt gøre produktionen af batterier både billigere og mere sikker, da processen kan udføres under almindelige forhold uden behov for dyre beskyttelsestiltag.
Selvom der stadig er udfordringer forbundet med at skalere teknologien op til masseproduktion, er optimismen stor hos forskerne.
Mohamad Khoshkalam, lederen af projektet, har allerede fået patent på materialet og arbejder på at etablere en startupvirksomhed, K-Ion, som skal videreudvikle teknologien til kommerciel brug.
Det næste mål for Khoshkalam og hans team er at udvikle en prototype af et batteri, der kan demonstrere materialets potentiale for investorer og industrien.
Selvom det vil tage tid, før disse batterier når markedet, repræsenterer de et stort skridt mod mere bæredygtig energilagring i fremtiden.