Elbilbatterier har en lys fremtid.
Lige nu læser andre
Et internationalt forskerhold ved McGill Universitet i Canada har fundet en ny metode til at fremstille litium-ion-batterier, der potentielt kan forandre elbilindustrien.
Målet har været klart: Gør batterier mere miljøvenlige, billigere og langt mere slidstærke.
Nu ser det ud til, at det er lykkedes.
Partikler med potentiale
Forskerne har udviklet en alternativ katode baseret på såkaldte DRX-partikler, også kendt som disordered rock salt.
Det banebrydende er ikke kun selve materialet, men også fremstillingsmetoden.
Læs også
De nye partikler kan produceres dobbelt så effektivt som tidligere teknikker tillod, og det uden brug af de sjældne og dyre metaller som kobolt og nikkel. Det skriver Illvet.
Jinhyuk Lee, en af forskerne bag opdagelsen, forklarer:
“Vores metode gør det muligt at masseproducere DRX-katoder af samme kvalitet, hvilket er afgørende for deres anvendelse i elbiler og lagring af vedvarende energi.”
Testresultater og fremtidigt potentiale
De eksperimentelle batterier viste sig stabile og kunne opretholde 85 procent af ydeevnen efter 100 opladningscyklusser.
Det tyder på, at batterierne kan opnå en lang levetid, selv uden de traditionelle metalkomponenter.
Læs også
Metoden er også skalerbar og kan tilpasses industriel produktion.
Det amerikanske firma Wildcat Discovery Technologies er allerede med som partner, og det viser, at markedet ser seriøst på potentialet.
Hvis teknologien holder, hvad den lover, kan den blive nøglen til billigere, grønnere og mere driftssikre elbiler i fremtiden.