Flere bilproducenter har taget drastiske skridt og distancerer sig nu fra kinesisk software og hardware i deres biler.
Baggrunden er en voksende frygt for spionage og konsekvenserne af et kommende amerikansk forbud.
Trump-administrationens pres får effekt
Polestar, en svensk-kinesisk elbilproducent, har valgt at skifte kurs.
Ifølge Financial Times søger virksomheden nu nye leverandører, der ikke er kinesiske.
Det sker i lyset af Donald Trumps nyindsatte administration, der har annonceret højere toldsatser og nye regler, som træder i kraft fra bilmodelåret 2027.
Disse regler forbyder brugen af kinesisk software og hardware i biler, der sælges på det amerikanske marked.
Polestar er ikke alene.
Flere bilproducenter ser ud til at forberede sig på lignende ændringer for at sikre fortsat adgang til USA’s marked.
Michael Lohscheller, Polestars topchef, har bekræftet virksomhedens øgede fokus på ikke-kinesiske teknologiløsninger. Det skriver Financial Times.
Mistanke om spionage driver beslutninger
Frygten for spionage og overvågning fra kinesiske myndigheder har længe været et tema.
Ifølge kinesisk lov kan virksomheder være forpligtet til at dele data med regeringen, hvilket skaber usikkerhed blandt vestlige virksomheder.
Denne bekymring har tidligere ramt mobilproducenter og sociale medieplatforme som TikTok, og nu påvirker det også bilindustrien.
Strategisk skift til USA
Polestar har allerede flyttet produktionen af Polestar 3 til USA som en del af deres strategi for at undgå problemer.
Trenden med at droppe kinesisk teknologi kan derfor forventes at brede sig, i takt med at flere producenter søger at reducere afhængigheden af kinesiske leverandører og styrke deres egne teknologiske løsninger.
Det amerikanske forbud er ikke blot en teknisk begrænsning, men også et led i en større geopolitisk strategi, der skal sikre teknologisk uafhængighed og beskyttelse mod potentielle trusler.