Den europæiske drøm om at producere egne batterier til elbiler for at mindske afhængigheden af Kina er tæt på at kollapse.
Kina og andre asiatiske aktører står klar til at udfylde det tomrum, som Europas mislykkede satsninger har skabt.
Af 16 planlagte europæiske batterifabrikker er 12 blevet forsinket eller helt aflyst, rapporterer Bloomberg.
Blandt de mest prominente eksempler er det svenske startup Northvolt, som har indgivet konkursbegæring trods milliardinvesteringer.
Mercedes-Benz og Stellantis har også stoppet udviklingen af batterifabrikker i henholdsvis Tyskland og Italien, mens Britishvolt lukkede helt sidste år.
Ifølge Andy Palmer, tidligere direktør hos Aston Martin, er Europas bilindustri i fare, hvis den ikke bliver selvforsynende med batterier.
Uden egne batteriproducenter tvinges bilproducenterne til at købe fra kinesiske leverandører som CATL og BYD, der dominerer mere end halvdelen af det globale batterimarked. Det skriver Mobilsiden.
Kina og Sydkorea fører kapløbet
Asiatiske producenter ser ud til at overtage scenen i Europa.
Af de 13 batteriprojekter, der stadig kører i Europa, ledes de fleste af kinesiske og sydkoreanske aktører som CATL og Samsung SDI.
De er mange år foran i teknologien og udbygger deres kapacitet hurtigt.
EU forsøger at redde industrien
For at stimulere den europæiske produktion har EU annonceret en støttepakke på 22 milliarder kroner til udvikling af elbilbatterier.
Spørgsmålet er dog, om det er nok til at konkurrere med de asiatiske giganter.
For danske forbrugere, der er bekymrede for batteriernes holdbarhed og teknologiens udvikling, kan privatleasing være en løsning.
Leasing giver mulighed for at skifte til nyere modeller uden risiko for værditab eller teknologiske forældelser, hvilket gør det til et sikkert valg i en usikker tid.