Disse bilmærker halter bagefter på ladehastighed – tjek dem før du vælger elbil.
Lige nu læser andre
Ladetid er blevet en afgørende faktor, når danskerne vælger elbil. Forventningen om hurtige opladninger matcher ikke altid virkeligheden – især ikke hos visse bilmærker. På trods af teknologiske fremskridt lader flere modeller stadig væsentligt langsommere end konkurrenterne, og det kan få betydning i en travl hverdag.
Her er 10 bilmærker, hvis elbiler stadig halter bagefter på ladehastighed ifølge uafhængige tests og brugererfaringer.
Mazda

Mazda MX-30 er ikke bare begrænset på rækkevidde – den maksimale ladeeffekt på DC-lader er kun omkring 50 kW, hvilket gør opladning langsom.
Honda

Honda e lader maksimalt med ca. 50 kW. Det er lavt i forhold til bilens pris og konkurrenternes kapacitet.
Læs også
Mini

Mini Electric understøtter kun ca. 50 kW DC-ladning, hvilket gør selv korte stop til lange ventepauser.
Fiat

Fiat 500e kan teknisk set nå op på omkring 85 kW, men reelt lader den oftest langsommere – og effekten falder hurtigt under opladning.
Smart

Smart EQ-serien er begrænset til 22 kW AC og ca. 50 kW DC – hvilket er under gennemsnittet for nye elbiler i dag.
Lexus

UX300e og RZ fra Lexus har mødt kritik for lav ladeeffekt og ustabil ladeprofil – særligt på motorvejsrejser.
Citroën

Citroëns ë-serie lader med op til 100 kW på papiret – men i praksis falder effekten hurtigt, og det trækker opladningstiden ud.
Peugeot

Ligesom Citroën deler Peugeot teknologi, og e-208 samt e-2008 lader sjældent med fuld kapacitet i mere end få minutter.
Opel

Corsa-e og Mokka-e har samme teknik som Peugeot og Citroën – og dermed også de samme ladebegrænsninger.
Dacia

Spring Electric lader maksimalt med 30 kW, hvilket er blandt de laveste på markedet – og gør den uegnet til længere ture.