Trend DK
Forside Elbiler Disse bilmærker har elbiler med langsommere ladetider end konkurrenterne

Disse bilmærker har elbiler med langsommere ladetider end konkurrenterne

Disse bilmærker har elbiler med langsommere ladetider end konkurrenterne
Foto: James Hime / Shutterstock.com

Disse bilmærker halter bagefter på ladehastighed – tjek dem før du vælger elbil.

Lige nu læser andre

Ladetid er blevet en afgørende faktor, når danskerne vælger elbil. Forventningen om hurtige opladninger matcher ikke altid virkeligheden – især ikke hos visse bilmærker. På trods af teknologiske fremskridt lader flere modeller stadig væsentligt langsommere end konkurrenterne, og det kan få betydning i en travl hverdag.

Her er 10 bilmærker, hvis elbiler stadig halter bagefter på ladehastighed ifølge uafhængige tests og brugererfaringer.

Mazda

Mazda MX-30 er ikke bare begrænset på rækkevidde – den maksimale ladeeffekt på DC-lader er kun omkring 50 kW, hvilket gør opladning langsom.

Honda

Honda e lader maksimalt med ca. 50 kW. Det er lavt i forhold til bilens pris og konkurrenternes kapacitet.

Læs også

Mini

Mini Electric understøtter kun ca. 50 kW DC-ladning, hvilket gør selv korte stop til lange ventepauser.

Fiat

Fiat 500e kan teknisk set nå op på omkring 85 kW, men reelt lader den oftest langsommere – og effekten falder hurtigt under opladning.

Smart

Smart EQ-serien er begrænset til 22 kW AC og ca. 50 kW DC – hvilket er under gennemsnittet for nye elbiler i dag.

Lexus

UX300e og RZ fra Lexus har mødt kritik for lav ladeeffekt og ustabil ladeprofil – særligt på motorvejsrejser.

Citroën

Citroëns ë-serie lader med op til 100 kW på papiret – men i praksis falder effekten hurtigt, og det trækker opladningstiden ud.

Peugeot

Ligesom Citroën deler Peugeot teknologi, og e-208 samt e-2008 lader sjældent med fuld kapacitet i mere end få minutter.

Opel

Corsa-e og Mokka-e har samme teknik som Peugeot og Citroën – og dermed også de samme ladebegrænsninger.

Dacia

Spring Electric lader maksimalt med 30 kW, hvilket er blandt de laveste på markedet – og gør den uegnet til længere ture.

Læs også

Ads by MGDK