Toyota har i samarbejde med den kinesiske GAC Group udviklet en banebrydende motor, der kører på ammoniak.
Denne innovation har potentiale til at reducere udledningen med op til 90 procent sammenlignet med de nuværende benzin- og dieselmotorer.
Prototypen, som blev afsløret i 2023, har skabt stor begejstring i bilindustrien.
DailyWrap citerede for nylig Toyotas præsident, Koji Sato, for følgende: “Vores ammoniakmotor betyder enden på elbiler”.
Citatet er siden blevet gengivet på en række andre hjemmesider og har skabt en del røre. Toyota har dog benægtet, at Sato rent faktisk kom med denne kontroversielle udtalelse.
Betydeligt gennembrud
Der er ingen tvivl om, at Toyotas ammoniakmotor repræsenterer et betydeligt gennembrud.
Qi Hongzhong, ingeniør på GAC’s udviklingscenter, sagde til Autocar:
“Vi har løst udfordringen med, at ammoniak er svært at forbrænde hurtigt, og er ved at bringe brændstoffet i brug i personbilindustrien.” Det skriver lydogbillede.
Let at tilpasse til eksisterende køretøjer
En af de store fordele ved ammoniakmotorer er, at de kan tilpasses eksisterende bilmodeller uden radikale designændringer.
Der kræves kun justeringer af motorerne for at forbrænde dette brændstof.
I modsætning til overgangen til elbiler kan det spare bilindustrien for enorme omkostninger.
Ammoniak er en gas, der består af kvælstof og brint, og som kan fremstilles af vedvarende ressourcer.
Når det brændes af, udleder det ikke CO2, hvilket ofte nævnes som et stort problem med nutidens benzin- og dieselmotorer.
Toyota satser bredt
Toyotas satsning på ammoniakmotorer kommer i tillæg til deres udvikling af brintmotorer og elbiler.
Det er endnu uvist, om denne nye teknologi vil revolutionere bilindustrien og true elbilernes position, men udmeldingen har uden tvivl skabt stor interesse og debat i bilverdenen.
Toyota fortsætter med at udforske og udvikle alternative drivkraftteknologier, og ammoniakmotoren kan muligvis være en af de mest spændende udviklinger i bilindustrien i de kommende år.
Hvis denne teknologi kan implementeres effektivt og økonomisk, kan det ændre den nuværende dynamik i markedet for elbiler.