BYD-chef afslører, hvornår solid-state-batterier bliver klar til markedet

Nicolai Busekist

7 uger siden

|

01/10/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Om få år skal solid-state-batterier installeres, men i starten vil prisen dog stadig være et problem. Ikke desto mindre kan det være en revolution for markedet for elbiler.

Mest læste i dag

Solid-state-batterier anses for at være den hellige gral i elbilindustrien. De betragtes som sikre, kan oplades hurtigt og lover lang rækkevidde. Den kinesiske bilproducent BYD arbejder derfor intensivt med denne teknologi - og nu viser det sig, at den kan være klar til markedet tidligere end forventet.

Som BYD-chef Lian Yubo meddelte fredag på World New Energy Congress i Kina, vil det tage yderligere tre til fem år, før de såkaldte solid-state-batterier kan produceres i større mængder. Derfor er der også ganske lange udsigter til, at de kommer til at sidde i elbilerne.

Ved lanceringen vil disse batterier dog kun blive installeret i premium-køretøjer. Først senere vil biler i mellemklassen og biler til lave priser blive udstyret med denne teknologi.

Lian vurderer, at BYD's Blade Battery, der er et specielt udviklet lithium-jernfosfat-batteri, vil spille en dominerende rolle på markedet i de næste 15 til 20 år. Denne type batteri anvendes allerede i næsten 75 procent af alle elbiler i Kina.

BYD er i øjeblikket verdens næststørste producent af elbilbatterier med en markedsandel på omkring 16 procent. Virksomheden anses for at være førende inden for udviklingen af solid-state-batterier. Det skriver mediet FutureZone.

Men konkurrenterne hviler ikke på laurbærrene. Verdens største batteriproducent, CATL (med en markedsandel på cirka 38 procent), forventer at kunne producere rene solid-state-batterier til elbiler fra 2027.

Ifølge virksomheden er produktionsomkostningerne dog en udfordring, hvilket betyder, at de i første omgang kun vil producere i små mængder. Netop derfor er det heller ikke elbiler på alle prisniveauer, der kommer til at være udstyret med denne type batterier, når de først bliver sendt på markedet.

Mercedes-Benz rapporterede også for nylig om en 'milepæl' i udviklingen af solid-state-batterier. Sammen med batterivirksomheden Factorial præsenterede de batteriet Solstice, som siges at kunne øge rækkevidden for elbiler 'med op til 80 procent'.

Dette gør det muligt at opnå en rækkevidde på 700 kilometer eller mere, hvilket betyder, at der pludselig er betydeligt flere bilister, der kan have glæde af en elbil. Samtidig sikrer det også, at folk, der kører elbil, ikke længere har det samme behov for at oplade deres biler.