Bag kulisserne i den globale bilindustri udbryder der i øjeblikket en ny form for krise.
Denne gang er det ikke mikrochips, der skaber problemer, men sjældne jordarter.
En gruppe metaller, som er helt afgørende for at bygge moderne elbiler.
Problemet? Kina sidder tungt på både udvindingen og forarbejdningen.
Ifølge analysefirmaet AlixPartners står Kina for 70 procent af minedriften og hele 90 procent af den globale produktion af magneter, som anvendes i alt fra elmotorer til bremsesensorer og højttalere.
Det har sendt chokbølger gennem industrien, hvor flere store producenter nu frygter flaskehalse og forsinkelser. Det skriver Automotive News.
Eksportkontrol og politiske redskaber
Adgangen til de nødvendige materialer er blevet et geopolitisk spil.
Kinesiske myndigheder har indført eksportkontrol, hvor alle ansøgninger gennemgås manuelt, og dermed potentielt forsinkes i ugevis.
Frank Eckard, direktør i den tyske virksomhed Magnosphere, slår fast: "Der er ikke mange alternativer."
Samtidig advarer eksperter om, at Kina i stigende grad bruger kontrol med råstoffer som politisk pressionsmiddel, præcis som man tidligere har set med olie og gas.
Hyundai bryder mønstret
Mens mange producenter er fanget i just-in-time-leverancer og lave lagre, har Hyundai valgt en anden strategi.
Den sydkoreanske producent har opbygget et strategisk lager af sjældne jordarter, der rækker til et helt års produktion.
Det giver koncernen, inklusive Kia, en klar fordel i en tid, hvor andre fabrikker truer med stilstand.
Forbrugere kan i sidste ende mærke konsekvenserne direkte: længere ventetider, højere priser og færre modeller på lager.
Fremtidens elbiler kan meget vel afhænge af, hvem der sidder på de rigtige metaller.
Lige nu er det Kina.