Flere af verdens største bilproducenter som Volkswagen, Porsche, Ford, Volvo og Mercedes-Benz ændrer nu kurs og sætter mindre fokus på elbiler.
I stedet genopstår plug-in hybrider som det foretrukne valg.
Mindre fokus på elbiler, mere på plug-in hybrider
Volvo har siden 2021 haft en klar strategi om kun at tilbyde fuldelektriske biler inden 2030.
Men nu må de revurdere denne strategi. Ligesom Volvo, har flere andre bilmærker også ændret deres planer om at gå fuldt elektrisk. Det skriver mobilsiden.
Salget af elbiler styrtdykker
På trods af forventninger om, at elbiler vil erstatte benzindrevne biler, har faldende salgstal, høje priser og usikker politisk støtte tvunget bilproducenterne til at ændre strategi.
Ifølge Automotive News har store bilproducenter som Ford, Volvo, Volkswagen, Porsche, Mercedes-Benz og GM alle revideret deres mål for elektrificering af deres sortiment.
Tvivl om fuld elektrificering
Tidligere har mærker som Volvo og Renault udtalt, at de ville være 100 procent elektriske inden 2030.
Men nu tvivler Renault på, om dette mål er opnåeligt.
Volvo har også meddelt, at de i 2030 stadig forventer at have brændstofbiler i deres sortiment.
Plug-in hybrider tager føringen
Med overgangen til elbiler, der tager længere tid end forventet, bliver producenterne nødt til at tilbyde både elbiler og biler med brændstofmotorer.
Dette skift har fået bilproducenterne til igen at satse på plug-in hybridbiler og udvikle nye modeller.
Plug-in hybridbiler forventes at dominere de næste 10 år, mens markederne tilpasser sig fuldelektriske køretøjer.
Forskellige strategier
Bilproducenterne griber overgangen an på forskellige måder.
Nogle reducerer udviklingen af nye elbiler, mens andre fortsætter deres nuværende strategi og samtidig udvikler nye plug-in hybridbiler.
Kinesiske bilmærker går all-in på elbiler
Mens vestlige bilproducenter skruer ned for elbil-ambitionerne, satser kinesiske bilmærker som BYD, SAIC, NIO, Geely, Chery og Huawei stort på elbiler.
De kinesiske producenter investerer massivt i forskning og udvikling, og de sigter nu mod det europæiske marked, hvor der er større fortjeneste at hente.
Specielt i segmentet for mindre og billigere elbiler vil de kinesiske mærker have en betydelig fordel.
Denne ændring i bilindustriens landskab viser, at mens elbiler stadig er fremtiden, vil plug-in hybrider spille en afgørende rolle i overgangen.
Kinesiske bilmærker ser ud til at drage fordel af denne dynamik ved at dominere elbilmarkedet, især i Europa.