Alt for mange vil have elbiler: Der er ikke batterier nok

Christian Pedersen

2 timer siden

|

21/11/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Salget af elbiler kan nå op på 60 millioner enheder om året.

Mest læste i dag

Efterspørgslen på elbiler vokser eksplosivt, men produktionen af batterier og de nødvendige råmaterialer kan blive et afgørende problem.

Salget af elbiler forventes at stige fra 14 millioner i 2023 til hele 60 millioner enheder om året i 2030.

Denne udvikling lægger et enormt pres på forsyningskæder og mineralressourcer.

Kritiske mineraler under pres

Elbilbatterier kræver store mængder af litium, nikkel og kobolt.

Ifølge en rapport fra International Renewable Energy Agency kan efterspørgslen på batterier femdobles inden 2030.

Selvom der er tilstrækkelige kendte reserver af litium, afhænger balancen af en velfungerende forsyningskæde.

For eksempel kan litium opleve enten et overskud på 25 % eller et underskud på op til 40 %, afhængigt af, hvordan produktionen udvikler sig.

Nikkel og kobolt giver større udfordringer, da batteriproduktionen i høj grad er afhængig af disse mineraler.

For at mindske risikoen for mangel investerer mange producenter i alternative batterityper som LFP-batterier (lithium-jernfosfat), der kræver færre kritiske mineraler. Det skriver Mobilsiden.

Innovation og genbrug som løsningen

Producenter som Mercedes-Benz og Volkswagen er allerede i gang med at udvikle genbrugssystemer til batterier.

Genanvendelse kan sikre, at værdifulde materialer som litium og kobolt genbruges og dermed mindsker afhængigheden af nyudvundet råstof.

Samtidig arbejdes der på at gøre solid-state batterier tilgængelige, som både er mere miljøvenlige og mindre ressourcekrævende.

Vejen frem

For at holde trit med den voksende efterspørgsel skal forsyningskæder styrkes, og investeringer i teknologi og genanvendelse intensiveres.

Hvis dette lykkes, kan elbiler fortsat være et bæredygtigt alternativ – uden at mangle på ressourcer bliver en bremseklods.