Nogle mærker er bare bedre end andre.
Lige nu læser andre
Carly, der er en af de største aktører inden for bildiagnostik for private forbrugere, har analyseret over 60 millioner biler globalt.
En ny analyse fra firmaet afdækker nogle af de mest almindelige bilproblemer, som rammer nordiske bilejere i løbet af vintermånederne.
Analysen er baseret på Carlys egne data fra 2024. Carly har gransket deres over 250.000 nordiske brugeres data i vinterperioden og sammenlignet med andre årstider.
I Danmark har vi relativt våde og milde vintre – i hvert fald i sammenligning med de øvrige nordiske lande.
På grund af nedbør og vejsalt er vores bilers bremser derfor særligt udsatte for såkaldt korrosion, hvor bremserne gradvist nedbrydes.
Læs også
I forhold til fejl og problemer om vinteren er Volkswagen, Peugeot, Ford og Toyota ifølge Carlys analyse de mest udsatte bilmærker i Danmark. Det oplyser selskabet selv i en pressemeddelelse.
Her er fire almindelige problemer med biler i vintermånederne:
Batterifejl
Bilbatteriet udsættes for ekstra belastning i kulden, og alle biler rammes, om end ældre modeller især er udsatte.
Men også moderne batterier kan miste en stor del af kapaciteten ved temperaturer under frysepunktet.
I Danmark rapporteres om mange problemer med Volvo og Volkswagen.
Læs også
Reparationsomkostningerne varierer fra ca. 700 til ca. 3.000 kr. for et nyt batteri inkl. montering. På elbiler rammer fejl oftere 12 V-batteriet end højvoltsbatteriet.
Startproblemer
Problemer med at starte bilen pga. fejl på generatoren eller slidte tændrør er fortsat en af de fremherskende årsager til startproblemer med dieselbiler.
Opel og Ford samt visse ældre Renault- og Peugeot-modeller er især udsatte på det danske marked.
Reparationsomkostningerne er ca. 1.500-4.500 kr. for generatorskift og ca. 600-1.500 kr. for nye tændrør.
Fejl på varme- og klimaanlæg
Problemer med varme og klimaanlæg er især alvorlige om vinteren, eftersom sikker kørsel både forudsætter, at man kan opvarme bilen indvendig, og at is og sne kan fjernes fra bilruderne.
Læs også
Disse problemer er mest almindelige på ældre biler, især hos bilmærker som Citroën, Fiat, Nissan og visse kompakte Volvo-modeller.
Reparationsomkostninger: Ca. 1.100-3.000 kr. for reparation af varme- eller ventilationssystemet.
Problemer med bremsesystemet
Kulde, fugt og vejsalt øger slitagen på bremsebelægninger og bremseskiver, og fugt i bremsevæsken kan fryse.
Der rapporteres ofte om sådanne fejl på relativt dyre biler som BMW, Mercedes og Audi, men også bilmærker som Volkswagen, Toyota og Peugeot rammes.
Reparationsomkostninger: Ca. 1.500-4.500 kr. for skift af bremsebelægninger og bremsevæske.