Trend DK
Forside Biler Derfor bør du ikke køre rundt på en halvtom tank

Derfor bør du ikke køre rundt på en halvtom tank

tank, gas
Shutterstock

Der er en god grund.

Lige nu læser andre

Mange bilister vælger at udskyde optankningen af bilen så længe som muligt.

Hvis bilen alligevel lader til at være upåvirket, kan man vel lige så godt vente? Det kan man godt, men det er ikke uden risiko.

Selvom bilen har en smule brændstof tilbage, bør man alligevel få fyldt den op, når antallet af liter i tanken nærmer sig nul.

Det kan nemlig skade brændstofpumpen at køre med få liter brændstof i tanken, og den er ikke ligefrem billig at udskifte.

Men det er ikke den eneste grund til, at du skal undgå at køre rundt med en tank, der næsten er tom.

Læs også

Sådan skriver mediet Petel.

Brændstof køler pumpen

Brændstofpumpen i bilen er afhængig af selve brændstoffet for at holde temperaturen nede.

Når tanken er lav, mindskes mængden af væske, der kan aflede varme, og pumpen risikerer at overophede. På længere sigt øger det risikoen for slid og svigt.

Bilens ejer kan altså – uden at vide det – være med til at forkorte levetiden på en vigtig komponent ved at undlade at tanke i tide.

Luft og urenheder

Når der næsten ikke er brændstof tilbage, er der også større risiko for, at pumpen suger luft ind i systemet. Det kan føre til startproblemer og ustabil motorgang.

Læs også

I særligt slemme tilfælde skal hele systemet renses, hvilket kan være en omfattende og dyr opgave.

Derudover kan temperaturudsving skabe kondens i tanken. Når der er lidt brændstof tilbage, vil mængden af fugt på tankens vægge være større.

Da vand er tungere end benzin og diesel, lægger det sig tæt på pumpen og kan blive trukket ind i systemet. Det kan føre til startproblemer og ustabil drift – særligt i koldt vejr.

Ved at holde tanken mindst halvt fyldt reduceres risikoen for både mekaniske fejl og dyre værkstedsregninger.

En lille indsats kan altså potentielt spare dig mange tusinde kroner.

Ads by MGDK