Forbindelsen blev påvist gennem to endnu ikke fagfællebedømte studier: ét foretaget af OpenAI, som analyserede 'over 40 millioner ChatGPT-interaktioner' og målrettede brugerundersøgelser, og ét fra MIT Media Lab, som fulgte deltagernes brug af ChatGPT over fire uger.
MIT's undersøgelse identificerede flere måder, hvorpå samtaler med ChatGPT - uanset om de foregik via tekst eller tale - kan påvirke en persons følelsesmæssige tilstand.
Ud over den generelle konklusion om, at øget brug førte til 'øget ensomhed og reduceret socialisering', blev der fundet andre interessante resultater:
Deltagere, der i forvejen havde tillid til ChatGPT og ofte knyttede sig følelsesmæssigt i menneskelige relationer, følte sig mere ensomme og mere følelsesmæssigt afhængige af ChatGPT under undersøgelsen.
Disse effekter var dog mindre udtalte ved brug af ChatGPT's stemmefunktion - især hvis ChatGPT talte i en neutral tone.
Samtaler om personlige emner havde en tendens til at føre til kortvarig ensomhed, mens samtaler om generelle emner var mere tilbøjelige til at øge følelsesmæssig afhængighed.
Den væsentligste konklusion fra OpenAI's undersøgelse var, at følelsesladede samtaler med ChatGPT stadig ikke er særlig almindelige.
"Emotionelt udtryksfulde interaktioner var kun til stede i en stor del af brugen for en lille gruppe af de mest aktive brugere af Advanced Voice Mode," skriver OpenAI.
Dette antyder, at selv hvis MIT's resultater er bekymrende (hvilket de på sin vis er), så er de ikke nødvendigvis udbredte blandt den brede brugerbase - kun blandt en mindre gruppe af meget intensive brugere.
Undersøgelsernes begrænsninger
Der er vigtige begrænsninger ved både MIT Media Lab og OpenAI's forskning. Begge studier dækkede kun en kort periode (en måned for MIT og 28 dage for OpenAI) og MIT anvendte ikke en kontrolgruppe til sammenligning.
Alligevel tilføjer undersøgelserne yderligere beviser for noget, som allerede har virket intuitivt sandt i nogen tid - at samtaler med AI har en psykologisk påvirkning på de mennesker, der bruger teknologien. Det skriver mediet Engadget.
I lyset af den store interesse for at gøre AI til en engagerende samtalepartner - uanset om det er i videospil eller som en måde at lette arbejdet for YouTube-skabere - står det klart, at MIT Media Lab og OpenAI med rette forsøger at forstå, hvad der sker, når samtaler med AI bliver en del af hverdagen.