Den japanske elektronikgigant Panasonic har ved hjælp af kunstig intelligens genskabt deres tidligere administrerende direktør, Kōnosuke Matsushita, som gik bort tilbage i 1989.
Matsushita var kendt som en dygtig virksomhedsleder og er blevet kaldt 'ledelsens Gud'. Panasonic mener, at det er vigtigt, at deres medarbejdere forstår Matsushitas ledelsesfilosofi, som de ønsker at videreføre i fremtiden.
Virksomheden benytter nu ledelsesstilen 'Basic Management Policy', der bygger på hans principper. Der ville være flere måder at gøre dette på. Hos Panasonic har de dog valgt en løsning, som de næppe havde valgt at benytte sig af andre steder, da de - som sagt - har vækket deres direktør til live.
Den kunstige intelligens er skabt ved hjælp af samme metoder som andre AI-modeller. Modellen er trænet på grundlag af Matsushitas skrifter, foredrag, taler og interviews. Der blev blandt andet brugt 3.000 lydoptagelser som træningsdata.
Den nye AI er i stand til at imitere Matsushitas tanker, handlinger og taler. På den måde kan hans personlighed gøres levende for nye generationer, der aldrig har mødt ham.
Panasonic planlægger fortsat at udvikle modellen. Målet er, at den på sigt kan bruges som hjælp til at træffe beslutninger. Derfor er det faktisk som om, at han igen er klar til at lede den store forretning. Hvordan det konkret kommer til at ske, er dog svært at spå om.
Under alle omstændigheder står det klart, at Panasonic har valgt at tage et skridt i en retning, som ingen andre før dem har gjort. Det vidner om, at der er tale om et selskab, der er klar til at træde ud fra normen og dermed også adskille sig fra deres konkurrenter på en meget unik måde.