Perplexity vil have en bid af Googles kage: AI-søgemaskine bliver mere populær

Nicolai Busekist

3 uger siden

|

28/10/2024
AI
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Produkter drevet af generativ AI vinder fortsat frem. Perplexity oplever en bemærkelsesværdig vækst.

Mest læste i dag

I lang tid har søgemaskinen Google haft en fremtrædende position, hvor næsten ingen konkurrenter har kunnet udfordre den. Men den store bølge af kunstig intelligens (AI), er ved at ændre landskabet. Et af de klareste eksempler på denne virkelighed kan findes i manges dagligdag.

Hvor næsten alle søgninger tidligere startede med Google, søger mange nu også information gennem andre platforme som ChatGPT og Perplexity. Dette vil naturligvis variere afhængigt af brugertypen, men budskabet er klart: Google er ved at miste sin næsten eksklusive status som udgangspunkt.

Perplexity behandler allerede 100 millioner søgninger om ugen. Denne oplysning kommer fra Aravind Srinivas, der er virksomhedens CEO, som fejrede milepælen på X. I sit opslag antydede han, hvad næste mål er: at nå 100 millioner søgninger om dagen. Det er uden tvivl meget ambitiøst.

Tager man de tal, Srinivas har delt, og projicerer dem, kan man regne med omkring 400 millioner søgninger om måneden. Et tal, der ikke går ubemærket hen - især i betragtning af, at Perplexity i juli måned behandlede 250 millioner søgninger.

Denne alternative søgemaskine til Google vokser kontinuerligt, selvom den stadig er langt fra Googles niveau. Det skriver mediet Xataka.

Google offentliggør ikke information om antallet af søgninger. HubSpot anslår dog, at markedslederen Google behandler omkring 265.000 søgninger i sekundet, hvilket svarer til cirka 22 milliarder søgninger om dagen. Dette svimlende tal giver os et indtryk af omfanget af søgemaskinen.

Men succes er aldrig garanteret over tid, uanset hvor stor en virksomhed er. AI's fremmarch har tvunget Google til at tage skridt, som inkluderer 'røde koder' for at fastholde sin førerposition. Blandt disse har man set generativ teknologi dukke op i søgefeltet med AI Overview.

Ved første øjekast ligner Perplexity meget Google. Siden byder brugerne velkommen med et søgefelt, men også med andre elementer som foreslåede termer. Der er også mulighed for at fokusere resultaterne på f.eks. videoer, opslag på sociale medier eller akademiske dokumenter.

Perplexity tilbyder os et generativt svar ledsaget af kilderne og giver gennem en samtale-grænseflade mulighed for at dykke dybere ned i informationen. Derudover giver den os mulighed for at omdanne søgninger til strukturerede sider og har endda sin egen sektion til at opdage indhold.