OpenAI er blevet indblandet i endnu et søgsmål. Denne gang er det en gruppe af canadiske nyhedsmedier, der har lagt sag an.
Lige nu læser andre
En gruppe canadiske nyheds- og medieselskaber har fredag i denne uge indgivet en retssag mod OpenAI og beskyldt skaberen af ChatGPT for at have krænket deres ophavsrettigheder og uretmæssigt beriget sig på deres bekostning.
Selskaberne bag retssagen inkluderer Toronto Star, Canadian Broadcasting Corporation (CBC), The Globe and Mail og andre, som har et krav om at få både økonomisk erstatning og et forbud mod, at OpenAI fortsat bruger deres arbejde.
Nyhedsmedierne hævder, at OpenAI har brugt indhold fra deres hjemmesider til at træne de store sprogmodeller, der driver ChatGPT. Dette indhold beskrives som ‘resultatet af enorm tid, indsats og omkostninger fra nyhedsmediernes journalister, redaktører og ansatte’.
I retssagen skriver selskaberne, at ‘i stedet for at skaffe informationen lovligt, har OpenAI valgt skamløst at tilegne sig nyhedsmediernes værdifulde intellektuelle ejendom og omdanne det til sine egne formål, herunder kommercielle formål, uden samtykke eller vederlag’.
OpenAI står også over for ophavsretssager fra The New York Times, New York Daily News, YouTube-indholdsskabere og forfattere som komikeren Sarah Silverman.
Selvom OpenAI har indgået licensaftaler med udgivere som The Associated Press, Axel Springer og Le Monde, påpeger de canadiske selskaber bag den nye retssag, at de ‘aldrig har modtaget nogen form for vederlag, inklusive betaling, for OpenAIs brug af deres værker’.
En talsmand fra OpenAI udtalte, at ChatGPT bruges af ‘hundredvis af millioner mennesker verden over til at forbedre deres dagligdag, inspirere kreativitet og løse komplekse problemer’, og at virksomhedens modeller er ‘trænet på offentligt tilgængelige data, forankret i principper om fair use og internationale principper om ophavsret, der er retfærdige for skabere og støtter innovation’.
Talsmanden tilføjede, at OpenAI ‘samarbejder tæt med nyhedsudgivere, herunder med visning, kildeangivelse og links til deres indhold i ChatGPT-søgning, samt tilbyder nemme måder for udgivere at fravælge brugen af deres indhold’.
Denne nye retssag er kommet kort tid efter, at Columbias Universitets Tow Center for Digital Journalism offentliggjorde en undersøgelse, der konkluderede, at ‘ingen udgiver – uanset grad af samarbejde med OpenAI – blev skånet for fejlagtige repræsentationer af deres indhold i ChatGPT’.