Ny stor analyse punkterer en af de mest udbredte elbil-myter — og resultatet overrasker selv forskerne.
Lige nu læser andre
Ny rapport viser, at elbiler ikke udgør højere risiko i trafikken

Ifølge StudyFinds viser en ny analyse af millioner af kørselsdata, at elbiler samlet set ikke er mere farlige end benzin- og dieselbiler. Undersøgelsen afliver dermed en af de mest sejlivede myter om elbiler.
Uheldsrisikoen er stort set identisk mellem biltyperne

StudyFinds fremhæver, at elbiler hverken forårsager flere ulykker eller viser højere skadefrekvens. Dataene viser, at forskelle i vægt, acceleration og kørselsmønstre ikke øger risikoen.
Førere af elbiler kører typisk mere ansvarligt

Ifølge StudyFinds har elbilsejere generelt færre aggressive opbremsninger og hårde accelerationer. Analysen indikerer, at førere tilpasser sig bilens teknologi og kører mere roligt.
Skader efter ulykker er sammenlignelige med traditionelle biler

StudyFinds dokumenterer, at reparationsomkostninger og ulykkesresultater ligger på samme niveau. Batteripakker og struktur giver ikke markant større skader end motorbaserede biler.
Frygt for batteribrande viser sig stærkt overdrevet

Ifølge StudyFinds er risikoen for brandsituationer faktisk lavere pr. kørt kilometer end hos benzinbiler. De fleste elbilbrande opstår i ekstreme scenarier og ikke i almindelig trafik.
Læs også
Forsikringsdata bakker konklusionerne op

StudyFinds oplyser, at flere forsikringsselskaber nu anerkender elbiler som lige så sikre – eller mere sikre – end traditionelle biler. Præmieniveauer afspejler dette i stigende grad.
Komfortteknologi bidrager til mere stabil og sikker kørsel

Ifølge StudyFinds spiller moderne assistentsystemer en stor rolle. Elbiler har typisk mere avanceret standardudstyr, hvilket reducerer uheldsrisikoen.
Myterne lever – men forskningen peger entydigt på sikkerhed

StudyFinds konkluderer, at gamle opfattelser af elbiler som farlige ikke stemmer med virkeligheden. Data viser, at elbiler er mindst lige så sikre som traditionelle biler – og ofte mere.