Uden fanfare eller store annonceringer er Skyrim stille og roligt landet på Nintendos nyeste konsol.
Lige nu læser andre
En velkendt fantasyverden har sneget sig ind på endnu en platform og forlænget sit langstrakte efterliv.
Bethesda afslørede sin nyeste Skyrim-udgivelse netop som ferieperiodens spillere er på jagt efter nye titler.
Denne gang har studiet lanceret spillet som en overraskelse til Nintendos opgraderede hardware og skubbet det 13 år gamle spil ind i endnu en generation.
Ny julesæson-lancering
Bethesda annoncerede den 9. december, at The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition nu er tilgængelig på Nintendo Switch 2, uden nogen form for forhåndsvarsel.
Trækket følger virksomhedens seneste vane med pludselige spiludgivelser.
Læs også
Ifølge Bethesda inkluderer Anniversary Edition det originale eventyr samt udvidelserne Dawnguard, Dragonborn og Hearthfire.
Udgiveren fremhæver, at Switch 2-versionen får forbedret opløsning, hurtigere loadingtider, performance-optimeringer, bevægelseskontrol, Amiibo-kompatibilitet og opgraderede Joy-Con 2-funktioner.
Nintendo-fans får også crossover-indhold inspireret af The Legend of Zelda: Breath of the Wild, herunder Master Sword, Hylian Shield og Champion’s Tunic.
Eksklusive ekstraelementer
Bethesda understreger, at pakken leveres med hundredvis af Creation Club-tilføjelser, som bringer quests, våben, rustning, magi og nye lokationer ind i spillet.
Switch 2-udgaven koster $59,99.
Læs også
Spillere, der allerede ejer Skyrim Anniversary Edition på den originale Switch, kan skifte til den nye konsol uden ekstra omkostninger, mens basegame-ejere kan købe Anniversary Upgrade for $19,99 til brug på begge systemer.
Online har udgivelsen allerede genoplivet de velkendte jokes om Skyrims endeløse ports. Spillets ubønhørlige march gennem konsolgenerationer er blevet en meme i sig selv.
Fremadskuende
Imens fortsætter Bethesda arbejdet på The Elder Scrolls VI. Udviklingschef Todd Howard antydede for nylig over for GQ, at studiet måske en dag vil udgive efterfølgeren på lignende vis.
“Jeg kan godt lide bare at annoncere noget og så udgive det,” sagde han. Howard tilføjede, at der ingen garanti er, men hans “perfekte version” ville være, at spillet blot dukkede op efter en lang ventetid. Han beskrev dette års pludselige lancering af The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered som “et testløb”, der “fungerede godt”.
Vejen videre
For nu viser Skyrims spring til Nintendos nyeste hardware, at Bethesda stadig finder måder at udvide seriens rækkevidde på.
Læs også
Om næste kapitel også ankommer uden forvarsel, er stadig et åbent spørgsmål.
Kilder: YouTube/Bethesda Softworks, GQ, IGN Nordic