Brugtvognsforhandlere fortæller, at de er svære at komme af med.
Lige nu læser andre
Når man går rundt og kigger på biler hos en forhandler, er det sjældent kun farven eller udstyrsniveauet, der fylder i tankerne.
Der begynder hurtigt at melde sig spørgsmål om drift, holdbarhed og de udgifter, der følger med.
Flere modeller virker til at være et sikkert valg ved første øjekast. Det er biler, vi kender, og som ofte står klar på parkeringspladser overalt i landet.
Spørgsmålet er bare, hvad der gemmer sig, når man kigger en ekstra gang på motoren.
Nogle gange er det ikke designet eller udstyret, der afgør bilens fremtid på markedet. Det er noget langt mere teknisk, som først opdages senere.
Læs også
Sådan skriver mediet Autozive i artiklen ‘Disse bilmodeller er næsten umulige at sælge brugte. Vi håber, at du ikke ejer en af dem.’
Små modeller under pres
Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa har i mange år været populære valg blandt folk, der ville have en lille bil til en fornuftig pris.
Da modeller kom frem, var der optimisme omkring dem. Der opstod dog et problem, som senere skulle vise sig at veje tungt.
De nævnte modeller fik i stor stil monteret PureTech-benzinmotoren. Den er konstrueret sådan, at tandremmen ligger i motorolien. Ideen lød smart, men i praksis skabte det uforudsigeligt slid.
Når en tandrem nedbrydes for hurtigt, kan små stumper sprede sig rundt i motorens oliesystem.
Læs også
Det giver risiko for dyre skader og reparationer, som mange helst vil undgå. Derfor har motoren fået et ry, der afskrækker en del købere i dag.
Faldende priser
Usikkerheden omkring motoren gør det sværere at sælge bilerne igen.
Flere brugtvognsforhandlere peger på, at modeller med PureTech ofte skal sættes langt ned i pris, før de bliver skudt afsted.
Problemet ses også, når man kigger på modellernes værditab.
En Peugeot 208 fra 2015 med 82 hk har mistet 61 procent af sin oprindelige pris. En tilsvarende Volkswagen Polo ligger på 48 procent i samme periode. Citroën C3 fra samme årgang er endnu hårdere ramt med et tab på 65 procent.