Europas elbilboom buldrer frem – spørgsmålet er, om Danmark tør trykke på speederen, før vi sakker helt bagud.
Lige nu læser andre
Globalt elbilsalg skyder i vejret

Det globale salg af elbiler steg med 23 procent i oktober ifølge Reuters. Europa og Asien står for hovedparten af fremgangen, drevet af nye modeller og lavere priser.
Europa presser konkurrenterne

Europæiske bilproducenter udvider markant i elbilsegmentet. Især Tyskland, Sverige og Holland viser stærk vækst, båret af faldende produktionsomkostninger og nye incitamenter.
Danmark halter efter i tempo

Selvom elbiler sælger godt i Danmark, er vækstraten lavere end i nabolandene. Infrastruktur og priser er centrale barrierer, som holder tempoet nede.
Afgifter hæmmer omstillingen

Usikkerhed om fremtidige afgifter på elbiler påvirker danskernes købslyst. Flere eksperter peger på, at stabile rammevilkår er nødvendige for at sikre fortsat vækst.
Nye modeller kan vende udviklingen

2026 og 2027 byder på en lang række nye elbilmodeller i mellemklassen. Det øger konkurrencen – og kan presse priserne ned på et niveau, hvor flere danskere hopper med.
Læs også
Opladning skal være hurtigere og tættere på

En tættere ladeinfrastruktur er afgørende for at matche resten af Europa. Særligt uden for de store byer er der behov for flere hurtigladere.
Forbrugerne efterspørger totaløkonomi

Danske bilkøbere vil se konkrete besparelser på drift og service. Elbilerne vinder især der, hvor rækkevidde og ladehastighed er forbedret.
Danmark kan stadig indhente førerfeltet

Med klare afgiftsregler, flere ladestandere og konkurrencedygtige modeller kan Danmark hurtigt nærme sig den europæiske vækstrate. Markedet er klar – spørgsmålet er, om politikerne er det.