Trend DK
Forside Nyheder Flere medier går til kamp mod Googles: Vil have indledt...

Flere medier går til kamp mod Googles: Vil have indledt officiel undersøgelse

Flere medier går til kamp mod Googles: Vil have indledt officiel undersøgelse
Galeh Nur Wihantara/shutterstock.com

En række medier har gjort det klart overfor EU-Kommissionen, at de vil have indledt en undersøgelse af Google.

Lige nu læser andre

En voksende gruppe italienske udgivere opfordrer nu EU-Kommissionen til at indlede en undersøgelse af Googles brug af kunstig intelligens i søgemaskinen.

Bekymringen handler konkret om de såkaldte AI-sammenfatninger – automatiske resuméer, der præsenterer brugeren for et svar direkte i søgeresultatet. Ifølge udgiverne truer funktionen med at underminere deres trafik, indtægter og i sidste ende hele den journalistiske forretningsmodel.

Gruppen består af mere end hundrede udgivere, herunder nogle af Italiens største mediehuse, som står bag landets førende aviser og nyhedssider. Organisationen FIEG, der repræsenterer udgiverne, mener ikke, at Google lever op til EU’s Digital Services Act – den lovgivning, der skal sikre gennemsigtighed og fair konkurrence på det digitale marked.

FIEG kalder Googles nye funktioner en ‘trafikdræber’, fordi de reducerer antallet af klik, der normalt ville føre læsere videre til de oprindelige nyhedskilder. Det skriver Bright.

Når brugerne allerede får de vigtigste oplysninger via Googles AI-genererede resuméer, ser mange ikke længere behovet for at besøge de hjemmesider, som informationen stammer fra.

Læs også

Det vil sige, at medierne mister en stor del af deres besøgende, og dermed også væsentlige annonceindtægter. For mange udgivere er det et alvorligt problem, da annonceomsætningen stadig er den primære indtægtskilde til at finansiere journalistisk indhold.

Bekymringen er da heller ikke ny. Allerede tidligere på året indgav en gruppe uafhængige udgivere en officiel klage til EU-Kommissionen med lignende argumenter. De anklagede Google for at bruge deres journalistiske indhold i AI-sammenfatninger uden at indgå aftaler eller betale kompensation.

Ifølge dem udnytter søgegiganten deres artikler til at generere trafik og annonceindtægter til sig selv – på bekostning af mediehusene, der har betalt for at producere indholdet.

Google har dog afvist anklagerne og forsvarer sine nye funktioner som en forbedring af brugeroplevelsen. Selskabet hævder, at de besøgende, der fortsat klikker på links, i gennemsnit tilbringer længere tid på de respektive hjemmesider.

Derfor mener Google, at udgiverne ikke kun bør fokusere på antallet af besøg, men også på kvaliteten af trafikken – altså hvor engageret brugerne er, når de endelig besøger en side.

Læs også

EU-Kommissionen har endnu ikke kommenteret, om der bliver iværksat en officiel undersøgelse. Men sagen føjer sig til en række lignende konflikter mellem store virksomheder og europæiske medieorganisationer, der kæmper for at få anerkendt værdien af deres indhold i en tid, hvor kunstig intelligens ændrer måden, hvorpå information præsenteres og forbruges på.

For mange udgivere handler det ikke blot om økonomi, men om pressens overlevelse i en digital virkelighed, hvor algoritmer og AI i stigende grad styrer, hvad brugerne ser.

Ads by MGDK